The Coca-Cola Company
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
The Coca-Cola Company
Het iconische merk Aquarius telt voortaan twee verschillende assortimenten: sport en dagelijkse hydratatie. “Met deze herpositionering kunnen we beter inspelen op de behoeften van de consumenten, wat op zijn beurt zal leiden tot een betere verkoop voor de retailers”, vertelt Stéphan Quatannens (Coca-Cola Europacific Partners Belgium).
Aquarius, dat aanwezig is op de Belgische markt sinds 1992, het jaar van de Olympische Spelen in Barcelona, kende van in het begin succes bij de Belgische consumenten. Het werd al snel de favoriete sportdrank in ons land, en heeft momenteel een penetratiegraad van 14,3% bij de Belgische huishoudens. Om zijn publiek verder uit te breiden, herpositioneert het merk zich vanaf mei. “Aquarius werd voorheen gelinkt aan intensieve sportmomenten”, zegt Stéphan Quatannens, commercial innovation & acceleration senior manager voor Coca-Cola Europacific Partners Belgium. “Maar slechts 8% van de consumenten doet aan intense sport, terwijl een groot deel van de Belgen Aquarius ook in het dagelijkse leven consumeert, omdat ze de dorstlessende smaken waarderen en tegelijkertijd op hun gezondheid willen letten. Daarom bieden wij nu, naast het sportassortiment, ook een vernieuwd gamma aan, onder de naam Aquarius Daily Hydration, dat specifiek is gericht op dagelijkse hydratatie.” Met een licht aangepast logo, een klassieke dop en drie verschillende formaten (33 cl in blik of pet, 50 cl pet en 1,5 liter pet) is het Daily Hydration-assortiment verkrijgbaar in vier smaken: Red peach, Orange, Lemon en Lemon zero. “De formule verschilt hier van het sportassortiment: de B6-vitaminen zijn vervangen door twee mineralen, zink en selenium, die het lichaam verliest bij dehydratatie. Bovendien bevat dit nieuwe gamma minder suikers en calorieën. In deze context komt er nu ook een nieuwe calorievrije variant bij, namelijk lemon zero. Dit komt tegemoet aan de verwachtingen van sommige potentiële consumenten, die zeggen Aquarius te willen kopen als het product geen calorieën bevat.”
De komst van het nieuwe gamma, Aquarius Daily Hydration, gaat vanaf mei gepaard met een grootschalige nationale publiciteitscampagne via de verschillende mediakanalen (televisie, radio, geschreven pers, affiches, sociale netwerken, enz.), en diverse campagnes op het terrein. “Aquarius is bijzonder populair ‘out of home’”, leert Stéphan Quatannens ons. “Daarom hebben we ons ook verbonden aan TotalEnergies, dat in België niet minder dan 570 servicestations bezit, en gebruiken we dit netwerk om een brede mediacampagne te ontwikkelen. De nieuwe Aquarius-formule, die onlangs in België werd getest, laat een stijging van de algemene waarderingsscore zien. Deze nieuwe positionering biedt reële groeimogelijkheden voor de retail.” Bovendien bestaat het segment van de sportdranken, dat bekendstaat als isotoon, nu uit twee referenties: Blue ice, een populaire smaak sinds de lancering, en Passion fruit, een nieuwe smaak. “De look en de sportieve dop zijn behouden gebleven, en het gamma behoudt zijn isotone functie, namelijk hydratatie tijdens momenten van intense inspanning”, besluit Stéphan Quatannens.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?