- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Automatisering is hot in de retail. Hoe ver kunnen supermarkten erin gaan? En welk voordeel kunnen ze eruit halen? Gondola zocht het uit.
Op de parking van het hoofdkwartier van de Franse supermarktketen Auchan in Villeneuve d’Ascq, net over de Belgische grens, staat een klein gebouw van amper 18m2, volgestouwd met producten, van vers fruit en groenten tot brood en zelfs sushi. Het is eigenlijk eerder een container dan een echte winkel, met producten die vooral bedoeld zijn voor mensen die iets voor onderweg en/of een snack willen. In totaal zijn er 400 referenties, waarvan de helft bio. Auchan Minute, zo heet de formule, en in Europa is er maar één van. In China daarentegen zijn er maar liefst 350: daar krijgt dit soort technologie makkelijker voet aan de grond. In Villeneuve d’Ascq zijn het (voorlopig?) enkel de werknemers van Auchan die de formule kunnen gebruiken. Ze swipen met hun personeelsbadge over de elektronische etiketten van de producten en wanneer ze willen afrekenen stappen ze naar een groot scherm waar ze opnieuw met hun badge over swipen, waarna het bedrag dat op hun kaart staat gedebiteerd wordt.
Auchan is uiteraard niet de enige die met dit soort winkels experimenteert. Amazon is ermee bezig, Microsoft ook, en andere retailers evengoed. Bij ons opende Spar enkele winkels zonder kassa, via de app Scan Pay Go, een project dat uitgebreid wordt. Carrefour opent dan weer een winkel in Brussel die volledig geautomatiseerd wordt en in januari opent.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?