- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De meeste categorieën profiteerden van de coronacrisis, maar babyproducten niet: zij laten dalende verkoopcijfers zien. De oorzaak daarvan ligt vooral bij de concurrentie van nieuwe, online spelers. Maar het geeft ook aan dat de markt belangrijk is voor retailers, al bestaat het doelpubliek uit ‘slechts’ 350.000 baby’s: gezinnen met kinderen geven meer uit.
Het geboortecijfer in ons land daalt jaar na jaar. In 2019 waren er ongeveer 115.000 geboortes in België, op zich geen goed nieuws voor de fabrikanten van babyvoeding en -producten. Want parallel daarmee daalt de verkoop van babyvoeding in de distributiesector: -2,3% volgens cijfers van Nielsen, op jaarbasis (cijfers tot oktober). De daling is vooral te wijten aan de inkrimping van volumes (-3,2%). De prijzen toonden een stijging (+1,0%). De categorie bereikt kinderen voor een periode van twee à tweeëneenhalf jaar, goed voor een doelpubliek van zo’n 350.000 kinderen. Dat is relatief weinig in vergelijking met andere categorieën, zoals ontbijtgranen en koeken, maar toch is de inzet groot voor retailers: gezinnen met kinderen geven over het algemeen meer uit in de supermarkt dan alleenstaanden en gezinnen zonder kinderen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?