Becom, de federatie van de onlinewinkels, roept de Belgische en Europese overheden op om snel actie te ondernemen tegen de ongelijkheid in concurrentievoorwaarden tussen Chinese platformen en in de EU gevestigde webshops.

Vrijdag stuurde Becom een open brief aan alle politieke besluitvormers van ons land waarin werd opgeroepen om voor alle retailers, inclusief de Chinese onlineshops, een gelijk speelveld te creëren en om effectieve, gecoördineerde controles te organiseren, zo kondigde de organisatie aan in een persbericht. De brief, die is opgesteld in samenwerking met 15 landen die zijn vertegenwoordigd in de overkoepelende organisatie Ecommerce Europe, is ook gericht aan de autoriteiten van de Europese Unie. De ultralagekostenplatformen Shein en Temu, die enkele jaren geleden in China werden gelanceerd, deden de afgelopen maanden geleidelijk aan hun intrede in Europa, met veel succes, maar ook met veel kritiek en vragen, niet alleen op het gebied van concurrentie, maar ook vanwege de gebrekkige duurzaamheid van hun model, de traceerbaarheid en de veiligheid van de verkochte producten en het respect voor de consumentenrechten en zelfs mensenrechten in het algemeen. Testaankoop, BEUC en 16 andere consumentenorganisaties hebben in mei een klacht ingediend tegen de Chinese ‘marketplace’ Temu wegens het overtreden van de nieuwe Europese regelgeving inzake digitale diensten (DSA), zo maakte de Belgische organisatie donderdag bekend.

“Een situatie die schadelijk is voor de ontwikkeling van de Belgische e-commerce”

“Chinese platforms en online winkels betreden de Europese markt zonder zich strikt aan de regelgeving te houden. Dat creëert een ongelijk speelveld”, zei Greet Dekocker, Managing Director van Becom, vrijdag in een persbericht. “Belgische en Europese webwinkels die deze regels nauwgezet naleven, ondervinden concurrentie van leveranciers die de EU-regels aan hun laars lappen en hun producten daardoor goedkoper kunnen aanbieden. Deze situatie is nadelig voor de ontwikkeling van de Belgische sector van de e-commerce, waar vorig jaar 170 miljoen transacties plaatsvonden, voor een totaal van 16,3 miljard euro. ”

De federatie voor e-commerce wijst er ook op dat deze concurrentie niet alleen oneerlijk is, maar ook onhoudbaar. “Met de komst van de Green Deal moeten Europese bedrijven investeren in duurzame bedrijfsmodellen, transparant zijn over hun uitstoot en consumenten almaar meer ondersteunen om bewust te kopen. Dit staat in schril contrast met de massale luchttransporten die nodig zijn om de pakketten te bezorgen”, zegt Becom. De federatie verwijst in het bijzonder naar de ‘tsunami aan pakjes’ die verzonden worden via langeafstandsluchttransporten, exporten die ook profiteren van logistieke en financiële steun van de Chinese overheid, die de lege retourvluchten van de vrachtvliegtuigen financiert.

“Spelers die zich niet aan de regels houden, moeten gestraft worden”

Om deze situatie te verhelpen, roept Becom de autoriteiten op om vijf veranderingen door te voeren: de Europese regelgeving aanpassen aan de huidige realiteit van de import bij e-commerce en een effectievere controle mogelijk maken; extra informatieverplichtingen opleggen aan Chinese fabrikanten en platforms; de douanecontrolecapaciteit vergroten; de douane uitrusten met moderne scantechnologieën; en tot slot passende sancties opleggen aan diegenen die de regels overtreden. “We dringen er bij de bevoegde autoriteiten op aan om de nodige bijkomende maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat alle spelers – ook diegenen die niet in de EU gevestigd zijn - op dezelfde manier en volgens dezelfde criteria gecontroleerd worden”, vraagt Greet Dekocker. “Bovendien moeten subsidiemechanismen ook in evenwicht worden gebracht door deze kwestie in handelsovereenkomsten aan de orde te stellen. Alleen op die manier kunnen eerlijke concurrentievoorwaarden ingevoerd worden die in het belang zijn van de Belgische consument, de online-retailhandel, de Belgische economie en een gezond klimaat. Als spelers zich niet aan de regels houden, moeten ze worden gestraft en indien nodig offline gehaald. ”

Amazon wil concurreren met Temu of Shein

Toevallig komt de klacht van Becom op een moment dat de Amerikaanse pers meldt dat Amazon, de wereldwijde gigant in e-commerce, op woensdag een reeks wijzigingen aan zijn platform voor Chinese verkopers heeft bekendgemaakt, met als doel om een uitstalraam aan te bieden dat speciaal is ontworpen om te concurreren met China's goedkope zwaargewichten, Temu en Shein op kop. Met dit nieuwe onderdeel, gepresenteerd tijdens een evenement dat alleen toegankelijk was voor Chinese verkopers en op uitnodiging, zal Amazon deze laatsten in staat stellen om hun producten rechtstreeks naar de Amerikaanse consument te verzenden, zonder via zijn magazijnen te moeten gaan en binnen 9 tot 11 dagen, zoals CNBC uitlegt op zijn website. Deze praktijk, bekend als dropshipping, houdt in dat een verkoper een bestelling accepteert zonder het artikel op voorraad te hebben, om vervolgens bij een fabrikant, groothandelaar, enz. de bestelling te plaatsen en ook de taak van het rechtstreeks verzenden van de goederen naar de klant aan hem uitbesteedt. Volgens de Amerikaanse media en op basis van de presentatie aan de Chinese verkopers van Amazon die ze konden raadplegen, zullen in dat uitstalraam een reeks merkloze artikelen aangeboden, waarvan er veel voor minder dan 20 dollar zullen worden verkocht. Hoewel nog geen lanceerdatum bekendgemaakt werd, blijkt uit de presentatie dat Amazon vanaf het najaar producten zal accepteren.