Partner content “Belang van bakkerij voor hele winkel kan niet worden onderschat”
Rational
Delhaize Denderleeuw schakelde vorig najaar over op Rational-ovens. Het legde hen geen windeieren: de efficiëntie in de bakkerij-afdeling verhoogde en de omzet van de afdeling én van de winkel groeide. En de klanten? Die genieten meer dan ooit van kraakverse producten.
Stijn Van Der Weeën en echtgenote en medezaakvoerder Laure Misseeuw namen in 2015 de AD Delhaize over van Stijns ouders – Delhaize zit duidelijk in het DNA van de familie. Die AD-winkel werd een Proxy om het lokale karakter te accentueren en de bakkerij-afdeling is een van de sterkhouders van de snelgroeiende winkel. Op 10 oktober 2023 was Delhaize Denderleeuw de eerste geïntegreerde supermarkt die Delhaize verzelfstandigde binnen haar transformatieplan en Stijn en Laure gingen de uitdaging aan om de winkel aan te sturen – intussen namen ze ook Delhaize Ninove over. Vanuit hun ervaring ging veel aandacht naar de bakkerij in Delhaize Denderleeuw. “We hebben klanten die hier elke dag brood kopen”, licht Stijn toe. “Er stonden meerdere types ovens, waarvan één Rational. Voor de efficiëntie wilden we echt met een roll-insysteem werken. We namen contact op met meerdere leveranciers en kozen, mede door het gemak van de zelfreinigende functie, voor Rational voor àlle ovens in de winkel, ook voor de vlees- en traiteurafdeling.”
Het cru-systeem, met rijsbakken, was voor Stijn en Laure geen optie, zegt Stijn: “Wij zijn geen opgeleide bakkers. Bovendien werken we voor bepaalde producten, zoals speciale pistolets en zo, nauw en heel goed samen met enkele lokale bakkers. Dat wilden we zo houden, terwijl we met deze efficiënte ovens toch de hele dag kunnen doorbakken en verse producten kunnen aanbieden van ‘s ochtends tot het sluitingsuur.”
1.000 broden
Tot meer dan 1.000 verkochte broden op een zaterdag, dat vereist goede producten en goede en betrouwbare ovens, vult assistent Sebbe Stevens aan. “De ovens zijn gemakkelijk te bedienen, door de vooraf ingestelde programma’s. De vaste winkelploeg en ook de jobstudenten kregen hiervoor een praktische opleiding. Na de installatie hebben we de afstelling van de ovens uiteraard moeten finetunen, in overleg met de technische mensen van Rational. Al snel werkte alles prima en de resultaten zijn zeer goed. Temperatuur, bevochtiging, baktijden en warmeluchtcirculatie: alles moet perfect op elkaar zijn afgesteld.”
De klanten hebben er eigenlijk weinig van gemerkt, tenzij in positieve zin. En de leveranciers? “We werken nog steeds met dezelfde leveranciers als vroeger en zij zijn eveneens zeer blij met de kwaliteit die we op basis van hun producten aanbieden. We kunnen ook veel preciezer werken. De afkoelingstijd is korter zodat we klanten niet moeten ontgoochelen, of te lang moeten doen wachten. Ook net voor het sluitingsuur ligt er dus vers brood op klanten te wachten, zonder dat we de hele dag door moeten sleuren met zware karren”, aldus Sebbe.
Mooi verhaal
Doordat Stijn en Laure de eersten waren om een geïntegreerde Delhaize over te nemen, was er veel interesse van collega’s naar de manier waarop zij de zaken aanpakten. De investering in bake-off was één van die zaken. “Ik ben blij dat we de keuze hebben gemaakt om te investeren in deze afdeling en om hiervoor samen te werken met Rational”, zegt Stijn. “Iedereen is zoekend, iedereen botst op dezelfde problematiek. Niet alle winkeluitbaters maken dezelfde keuze, maar ik blijf bake-off een mooi verhaal vinden. Wat prijs-kwaliteit betreft vind ik Rational een correct verhaal, mede door de service met één duidelijk aanspreekpunt. Bovendien breng je met deze ovens efficiëntie in je zaak, ik denk dat we het energiegebruik van onze ovens met ongeveer de helft hebben teruggebracht. En door de 10 beschikbare ovens en de combinatie van grote en kleine ovens kunnen we heel flexibel inspelen op wat de klant op een bepaald moment nodig heeft. Wij zoeken partnerships op de lange termijn, en zo’n partner hebben we gevonden met Rational.”
Brood blijft trekker
Voor een supermarkt als deze is het ‘dagelijks brood’ bijna essentieel om zich te onderscheiden. De kwaliteit moet dus top zijn, de hele dag door. “Brood en aanverwante producten blijven een belangrijke trekker”, benadrukt Stijn. “Mensen kiezen eerst waar ze hun brood willen kopen en leggen vervolgens ook andere producten, zoals beleg, in hun mand of kar. De constante kwaliteit is daarom erg belangrijk. De ovens worden heel intens gebruikt, zoals je kunt afleiden uit onze grote verkoopaantallen. We beginnen al om zes uur ‘s ochtends af te bakken!”
Er zijn natuurlijk vaste bakplannen voor de verschillende producten, maar het team weet goed wanneer men moet ingrijpen en iets minder moet afbakken van een bepaalde referentie, of net iets meer. Er is een kleinere oven om desgewenst (en energiezuinig!) toch nog de gewenste hoeveelheid bij te bakken. “Er wordt voortdurend geëvalueerd”, zegt Stijn. “Er zijn verschillen tussen zomer en winter, week- en weekenddagen, vakantie en geen vakantie, en er zijn natuurlijk feestdagen en lokale evenementen die een rol kunnen spelen voor de verkoop.”
Sinds de verzelfstandiging groeide de omzet van de winkel. “De bakkerij-afdeling is flink gegroeid”, zegt Stijn trots. “En als je die afdeling in orde hebt, groeit de rest mee. Het belang van de bakkerij voor de hele winkel kan dus niet worden onderschat. Daarom gaan we de afdeling nog aantrekkelijker maken. Nu zie je als klant de ovens niet, of nauwelijks. Er komen nieuwe, transparante rekken voor brood met daarachter de ovens. Klanten zullen dus duidelijker zien dat het echt vers brood is dat ze hier kopen. En het team kan het brood meteen vanuit de ovens in de rekken leggen. De look & feel zal veel mooier worden, en we hopen dat we daarmee nog meer zullen groeien.”