/
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
/
De Belgische modeketen Bel&Bo lanceert een lijn van T-shirts met fairtrade katoen. Het werkt daarvoor samen met Fairtrade Belgium, dat hoopt dat andere modebedrijven volgen.
Vanaf deze week ligt er een lijn van katoenen fairtrade T-shirts in de winkels van Bel&Bo. De modeketen ontwikkelde de lijn samen met Fairtrade Belgium en zorgt er voor dat de kantoenboeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika een beter inkomen krijgen. Ze krijgen gemiddeld maar 5% van de verkoopprijs van een T-shirt, zegt Fairtrade Belgium. Dankzij het betere loon dat ze krijgen, kunnen ze ook investeren in klimaataanpassing, zoals irrigatie, gewasdiversificatie en schone energie. Anders dan koffie en bananen is fairtrade katoen in België nog relatief onbekend, zegt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. Net daarom is het belangrijk dat een keten als Bel&Bo zich hier voor inzet, meent hij. “We hopen dan ook dat het initiatief door andere toonaangevende Belgische modebedrijven wordt gevolgd.” Met de lijn wil Bel&Bo duurzamer worden, een proces dat stapsgewijs gerealiseerd moet worden, zegt CEO Charlotte Delfosse. De West-Vlaamse keten neemt het prijsverschil van het katoen voor eigen rekening, waardoor de winstmarge op de verkochte T-shirts kleiner is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?