- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bijna één op drie Belgen is van plan de komende zomer meer geld uit te geven. Dat zal vooral gebeuren aan dingen de ze het meest gemist hebben: restaurant- of cafébezoek, een reis of een uitstapje.
Een enquête van handelsfederatie Comeos bij 2.200 Belgen laat zien dat we deze zomer, als het ‘rijk der vrijheid’ er stilletjesaan komt, hun geld willen laten rollen. 31% van de bevraagden zal meer geld uitgeven, en dat het liefst in fysieke, 'offline' zaken. “Vanaf de zomer zal er meer gespendeerd worden, met een boost vanaf september, als de meeste mensen gevaccineerd zijn”, zegt Comeos-econoom Wim Van Edom in Het Laatste Nieuws. “Er werd en masse gespaard, onder meer omdat aankopen en uitgaven werden uitgesteld.” Vooral de horeca zal profiteren van het voornemen van de Belgen: bijna zes op tien Belgen wil vooral eerst op restaurant of café gaan. Daarna willen veel landgenoten meer geld uitgeven aan reizen (45%) en uitstapjes (43%). Ook kledingwinkels profiteren mee van de terugkeer naar het normale leven. In de sector worden de eerste tekenen van een heropleving al waargenomen. Vooral het heropenen van de terrasjes heeft er mee voor gezorgd dat mensen naar buiten komen en ook meer aankopen doen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?