De hoge loonkosten en allerlei taksen en heffingen op voeding en dranken zorgen dat consumenten steeds vaker hun aankopen buiten België doen. Volgens Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, deed de Belg vorig jaar voor 723 miljoen euro boodschappen over de grens.

In 2015 kochten de Belgen voor 723,4 miljoen euro voeding en dranken aan in buitenlandse supermarkten. Tegenover 2014 een toename met 6,6%. “Sinds 2008 zijn de grensaankopen van voeding en dranken met maar liefst 42,5% toegenomen,” aldus Chris Moris, directeur-generaal bij Fevia. 

Naar een verklaring hoeft Fevia niet lang te zoeken. “Door onder andere de loonkostenhandicap, de kilometerheffing, de energiekostenhandicap, de zogenaamde “gezondheidstaksen” en tal van andere taksen is voeding vandaag duurder in België dan bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk”, aldus Moris. Bovendien woont de helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens, waardoor het niet hoeft te verbazen dat de Belg de grens oversteekt voor zijn boodschappen. 

“De hoge loonkosten en allerlei taksen en heffingen op voeding en dranken zorgen dat consumenten steeds vaker hun aankopen buiten België doen. De hogere BTW-tarieven verklaren op zich reeds 2% van het prijsverschil met de buurlanden”, klinkt het. 

 

Competitiviteit

Fevia waarschuwt dat de opeenstapeling van taksen en heffingen nu al banen in ons land kost en roept op tot een grondige dialoog over de competitiviteit van de sector. De voedingsfederatie maakt zich zorgen over de toekomst van de sector in België. Het effect van de hogere accijnzen op niet-alcoholische dranken en de “gezondheidstaksen” zitten immers nog niet in deze cijfers verwerkt. Fevia verwijst daarmee naar de recente studie van The Retail Academy over het effect van de kilometerheffing op de prijzen in de supermarkt