- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische consument koopt meer groenten en fruit dan enkele decennia geleden, en doet dat vooral in de supermarkt. Dat blijkt uit een GfK-onderzoek in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Ruim drie kwart van de groenten- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse producten. Vorig jaar kocht de gemiddelde Belg ruim 90 kg verse groenten en fruit, ten opzichte van gemiddeld 50 kg 50 jaar geleden. Fruit en groenten lijken zo te profiteren van de gezondheidstrend en de veranderende voedingsbehoeften van de afgelopen jaren.
Onder de groenten onttronen wortelen tomaten als populairste groentensoort, maar groeien ook de trostomaten. In de fruittoptien blijven appelen de onbetwiste nummer één, en was er het voorbije decennium een enorme groei voor braambessen, frambozen en blauwe bosbessen
Thuisconsumptie blijft de norm voor groenten (70%) en fruit (62%) en de verkoop ervan wordt gedomineerd door de supermarkten. Bijna de helft van alle verse groenten en fruit wordt in de grootwarenhuizen gekocht. De hard discount is op lange termijn wel de grote winnaar en ziet zijn marktaandeel fors stijgen van 16% in 2005 tot bijna 22% vorig jaar, ten koste van de openbare markt en de speciaalzaak.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?