Sligro
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sligro
Groothandel Sligro rapporteerde een iets lagere omzet in het eerste kwartaal van het jaar. Hoewel de resultaten in België opnieuw negatief waren, blijft de Nederlandse groep toch optimistisch over de toekomst.
De groep Sligro heeft in de eerste helft van 2024 een omzet behaald van € 1,39 miljard, een daling met 0,7% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar, zo meldt de onderneming in een donderdag gepubliceerd persbericht. Dat heeft de groothandelaar echter niet belet om dezelfde EBITDA te behalen als in 2023, namelijk € 55 miljoen, en een operationele winst van € 6 miljoen, € 2 miljoen meer dan in het eerste semester van vorig jaar. Toch sloot Sligro de periode af met een nettoverlies van € 1 miljoen, dat wordt verklaard door de stijging van de rentelasten. "Zoals verwacht zijn de marktomstandigheden in Nederland en België moeilijk", zegt CEO Koen Slippens. "Het consumentenvertrouwen blijft laag en het effect van de hoge inflatie van de afgelopen jaren en de slechte weersomstandigheden weegt op de uitgaven van de consumenten."
Specifiek in België realiseerde Sligro in het eerste kwartaal een omzet van € 200 miljoen, € 16 miljoen minder dan in 2023 (-6,9%). De EBITDA was € 4 miljoen negatief (vergeleken met een verlies van € 7 miljoen vorig jaar), met een nettoverlies van € 11 miljoen, vergelijkbaar was met de eerste helft van vorig jaar. Daarnaast daalde de vrije kasstroom van € -15 miljoen naar € -22 miljoen. "Bovenop de markttrends hebben we binnen onze organisatie een aantal keuzes gemaakt die niet bijdragen aan een omzetgroei op korte termijn", legt Koen Slippens uit. "In de afgelopen negen maanden hebben we onze Belgische infrastructuur volledig omgezet naar onze bestaande IT-omgeving, terwijl we een aantal sites verder blijven renoveren. Dit zal ons helpen om onze klanten beter te bedienen, zodat we vanaf de tweede helft van het jaar ruimte zien voor herstel en omzetgroei in België. Op de korte termijn kan er nog steeds een impact zijn op onze klanten."
Ter herinnering: Sligro rondde eind 2022 de overname van negen winkels van zijn voormalige concurrent Metro af en werd daarmee de grootste voedingsgroothandel van België. In 2016 liet de Nederlandse groep haar (grote) ambities al doorschemeren toen ze Java Foodservice overnam.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?