iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het Belgische merk BonMush krijgt 1.000 euro boete om te spreken over vegan gouda op een verpakking. Dat vertelt CEO Caroline Vercauteren aan dagblad De Tijd.
BonMush is een vegetarisch en veganistisch merk dat het gebruik van oesterzwammen in zijn recepten promoot, vandaar de naam van het bedrijf. Eind 2022 lanceerde BonMush een seizoensgebonden product: de veganistische kaasburger. Op de verpakking vermeldt het merk dat de burger 'vegan gouda' bevat, wat niet nagelaten heeft een reactie van de autoriteiten uit te lokken. In 2017 heeft het Europese Hof namelijk specifieke en strenge regels opgesteld voor bepaalde benamingen, met name voor alle benamingen die betrekking hebben op zuivelproducten. Zo is “sojamelk” vervangen door “sojadrank”, enzovoort. Het gebruik van het woord “gouda” misleidt de consument, omdat het de indruk wekt een dierlijk product te verkopen, terwijl het in feite om een plantaardig product gaat. Caroline Vercauteren vertelt dat ze een brief van twintig pagina's kreeg van de Federale Overheidsdienst Economie. BonMush moest zich verontschuldigen, uitleggen dat het slechts een onbedoelde fout was in verband met het verkeerde gebruik van het woord 'gouda' en een boete van 1.000 euro betalen. De verpakking hoefde niet veranderd te worden, aangezien het product slechts tijdelijk was en dus niet meer verkrijgbaar in de winkels, maar de les is goed begrepen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?