iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hoewel het aardbeienseizoen pas vanaf de maand mei echt van start gaat, brengen de retailers tegenwoordig het hele jaar door steeds meer Belgische aardbeien op de markt. De vraag naar lokale producten blijft toenemen en de Belgische coöperaties ontwikkelen tegelijk ook nieuwe productietechnieken.
De relatief koude temperaturen in april hebben de start van het aardbeienseizoen enigszins vertraagd, maar ondertussen verloopt alles weer normaal. We hebben het hier over een ‘sappige’ markt, indien we dat zo mogen zeggen. De gemiddelde Belg consumeert immers maar liefst 2,2 kilo aardbeien per jaar, en is daarmee een van de grootste verbruikers van Europa! Het geheim van de Belgische aardbei is vooral haar sappigheid en zoete, fruitige smaak, in vergelijking met de Spaanse aardbeien waarvan de rassen ‘harder’ zijn om het transport tijdens het exporteren beter te doorstaan. Volgens Coöperatie Hoogstraten, gevestigd op enkele kilometers van de Nederlandse grens, worden in België een vijftiental verschillende soorten aardbeienrassen geteeld. “De Elsanta domineert de markt, maar ook andere rassen zijn ondertussen welbekend. Tot de enkeldragende aardbeienrassen behoren de Sonata, Sonsation en Falco. De meest voorkomende doordragende aardbeienrassen zijn de Murano, Aurora Karima en Lady Emma (doordragende rassen produceren gedurende meerdere jaren vruchten, in tegenstelling tot de enkeldragers, n.v.d.r.).” Er wordt geschat dat ongeveer 300 producenten in België van de aardbeienteelt hun hoofdactiviteit hebben gemaakt, terwijl het voor veel meer telers een nevenactiviteit betreft, die alleen tijdens de drie maanden van het aardbeienseizoen in volle grond wordt uitgeoefend. Laten we meteen ook een mythe ontkrachten: er is in feite geen specifiek aardbeienseizoen meer in België. Dankzij de ontwikkeling van verwarmde serretechnieken tijdens de afgelopen jaren en de groeiende vraag naar lokale producten, bieden de grote Belgische producenten ondertussen bijna het hele jaar door aardbeien aan. Vandaag kiezen de supermarkten steeds meer voor Belgische aardbeien, zelfs tijdens de winter, en dit ten nadele van voornamelijk de Spaanse aardbeien. Colruyt legt uit dat “92% van de aardbeien die het hele jaar door worden verkocht van Belgische oorsprong zijn, tegenover 80% tien jaar geleden”. Lidl spreekt op zijn beurt van een toename van 15% Belgische aardbeien tussen 2020 en 2021.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?