- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In België is de eerste zes weken van de lockdown een derde minder geld uitgegeven dan een jaar eerder, blijkt uit een studie van ING België. Ook na de versoepeling geven Belgen minder uit.
Economen van ING België onderzochten 98 miljoen elektronische betaalgegevens om het gedrag van consumenten te vergelijk met dezelfde periode vorig jaar. Tijdens de eerste zes weken van de lockdown, beginnen op 16 maart, waren er 28% transacties minder dan een jaar ervoor. In waarde was er een daling van 16%. In dat cijfer zitten ook typische ‘vaste kosten’ zoals huur, de afbetaling van een lening of verzekeringspremies. Als die uitgaven buiten beschouwing gelaten worden, daalt het aantal transacties nog veel forser, met 34% en een waardevermindering van 31%. “De lockdown heeft een aanzienlijk effect op het bestedingsbedrag van de Belgen en dwong ze hun uitgaven drastisch te verlagen,” zegt ING België.
De verklaring is uiteraard te vinden in het feit dat horeca en andere zaken in die periode gesloten bleven, waardoor de uitgaven stevig naar beneden gingen. Maar opmerkelijk is dat de Belg ook na de versoepeling van de maatregelen minder uitgaf. Aan het einde van de paasvakantie gingen Belgen meer de baan op en konden doe-het-zelfzaken en tuincentra heropenen. ‘Maar de uitgaven zijn niet gevolgd,’ stelt de bank vast. Als dat aanhoudt, kan dat wijzen op een veel lager consumentenvertrouwen na de lockdown. ‘Het economisch herstel kan veel trager dan voorzien verlopen.’
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?