- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Gondola Homing kon in primeur de GfK cijfers van de DIY ketens voor het volledige jaar 2016 én voor de maand januari 2017 inkijken. 2016 eindigde met een lichte groei en ook 2017 zet meteen de positieve trend verder.
GfK rapporteert voor januari een mooie plus voor de DIY superstores, wat toch het grootste deel van de markt uitmaakt. Een stijging van 2,6% is ronduit schitterend en enigszins verrassend na een eerder teleurstellende maand december (zie verder).
Het GfK rapport voor full 2016 toont een groei van ongeveer 2%.
Na een slechte start, onder andere te verklaren door de trage start van het tuinseizoen, trok de markt vanaf juli sterk aan. Ook het laatste kwartaal begon erg sterk (+5%) maar in december zwakte de groei af tot een eerdere povere 0,8%.
Een deel van de groei is te verklaren door expansie en investeringen in bestaande winkels. Dat laatste is volgens ons een must voor élke retailer: stilstaan is achteruitgaan, ook in deze business. Like for like toont het jaar een minieme daling.
Ook de resultaten van tuin, niet onbelangrijk bij de DIY ketens, waren onverwacht positief in 2016. Ondanks de mindere weersomstandigheden kon de categorie groeien dankzij gemotoriseerd tuingereedschap én gewasbescherming (waaronder de onkruidverdelgers). Beiden lieten double digit groei optekenen.
De belangrijke catagorie "Verf" kon zich in het vierde kwartaal wat herpakken, doch onvoldoende om het verlies in de eerdere maanden goed te maken.
De resultaten van 2016 en van januari 2017 zetten GfK aan tot een positieve verwachtingen voor dit jaar. Hoewel deze branche sterk weersgevoelig is, laten ondere andere de economische vooruitzichten en het gestegen consumentenvertrouwen GfK besluiten dat 2017 de resultaten van 2016 zal evenaren.
We verwijzen hierbij graag naar de presentatie van de NBB op de recente sessie van The Retail Society.
Uiteraard houden we ook bij Gondola Homing voor u een vinger aan de pols van de DIY- en tuinbranche.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?