iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Belgische kmo's zien hun omzet op Amazon stijgen tot 350 miljoen euro. Vorig jaar verkochten 1.400 kmo's hun producten via de Belgische website van Amazon, al valt het aantal nieuwe registraties terug.
Belgische kmo’s behaalden vorig jaar een omzet van maar liefst 350 miljoen euro op de Belgische website van Amazon. Dat is een stijging van 70% tegenover het jaar ervoor. In totaal verkochten 1.400 kmo's hun producten via het e-commerce platform. Het aantal nieuwe registraties groeit echter niet zo snel. Sinds vorig jaar hebben slechts 200 kmo's zich geregistreerd op het platform. Volgens Amazon zijn er meer dan 1,2 miljoen kmo's in de Belgische economie. Eva Faict, country manager van Amazon België: “Meer dan het aantal kmo's dat zich inschrijft, gaat het ons vooral om de kwaliteit van de relatie die we met hen hebben en de rol die we kunnen spelen in hun ontwikkeling. En op dit punt zien we een duidelijke trend.” Om de lage inschrijvingspercentages bij Amazon te verklaren, haalt de e-commerce gigant een onderzoek aan waaruit blijkt dat 55% van de kmo’s nog steeds terughoudend zijn om met e-commerce te starten. “Een van de redenen hiervoor is dat sommigen nog steeds niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Een andere verklaring is dat ze bang zijn voor de technische problemen die komen kijken bij online verkopen, zoals het beheer van leveringen en voorraden. Dit is vooral het geval als het om exporteren gaat.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?