Belgische retailers in Nederland: geen love story
Nederlandse retailers vinden vlot de weg naar ons land, maar omgekeerd lukt het een pak minder. Waarom trekken Belgische retailers niet zo makkelijk naar Nederland?
Naar Nederland trekken blijkt niet zo evident voor Belgische retailers. Er zijn er die de stap zetten, maar talrijk zijn ze niet. Colruyt is de enige foodretailer die ernstig overwogen heeft om de grens over te steken, maar het zag er uiteindelijk toch van af. Inzetten op prijs lag niet voor de hand, omdat de prijzen laag en de winstmarges beperkt zijn in Nederland. Een plaatsje veroveren is moeilijk, zeker in de foodretail. Retailspecialist Cor Molenaar: “Albert Heijn is enorm groot in Nederland. Jumbo gelijkt heel erg op Albert Heijn, zowel qua kwaliteit als benadering. Ook Aldi en Lidl, die iets goedkoper zijn, schuiven op richting Albert Heijn. Dat is de norm. Colruyt wil een prijsaanbieder zijn en die hebben het allemaal moeilijk in Nederland. Je ziet dat ook bij formules die vanuit Duitsland komen. Ze kunnen niet het gevoel brengen wat in Albert Heijn of Jumbo zit. Ze moeten met een Nederlands assortiment komen, op een prijsniveau dat we gewend zijn. Alleen is dat helemaal niet evident. Er is weinig of geen ruimte om even scherpe of scherpere prijzen te brengen. Voor de Nederlandse consument draait het om prijs. Bij aankopen kijken Nederlanders naar prijs, heel kil en zakelijk. Daardoor is er ook minder loyaliteit tegenover winkels.” Joeri Sanders (Action): “De Nederlandse retailmarkt zit al heel vol, er is een hele felle strijd. Het is moeilijk om daar als buitenlandse partij nog een gaatje in te vinden. Zeker als de prijzen al heel scherp zijn. Voor Colruyt is de laagste prijs de basis van hun concept, het is heel moeilijk om dat in Nederland te handhaven. Het is voor geen enkele partij makkelijk om in Nederland voet aan de grond te krijgen.”
Kansen voor non-food
In foodretail mag het al zo goed als onbegonnen werk zijn om naar de Nederlandse markt te gaan en te concurreren, in bijvoorbeeld de kledingsector is het een ander paar mouwen, zegt Molenaar. “Daar speelt assortiment veel meer een rol. Je kan je op dat vlak meer onderscheiden. Maar dan nog is het heel moeilijk. Je komt in een concurrentiestrijd van winkels die per plaats georganiseerd zijn. Het is een fikse investering voor Belgische retailers om naar Nederland te komen en dezelfde exposure te realiseren. Ik heb met verschillende Belgische retailers gesproken die me vroegen: hoe gaan we de Nederlandse markt aanpakken? Ze begonnen met één vestiging, het werden er twee, drie en dan stopte het. Ze zijn naar Nederland gekomen en zijn ook succesvol, alleen hebben ze veel minder vestigingen dan gepland.” Erik-Jan Mares (CEO Zeeman): “Het is zeker niet makkelijk. De Nederlanders houden de hand op de knip maar willen alles tegelijk. Ze willen en goed, en goedkoop, en duurzaam gemaakt. Ik zie persoonlijk geen redenen waarom bepaalde sterke Belgische retailers geen succes zouden kunnen hebben in Nederland. Ik denk dan, zonder namen te noemen, aan retailers die een scherpe prijs combineren met een prima kwaliteit.” Ook volgens Raf Van den Heuvel is het zeker niet onmogelijk om als Belgische retailer naar Nederland te trekken. “Ik denk dat Nederland een heel open land is, met heel open mensen, daar ligt het zeker niet aan. Als we als Belgen een goed verhaal hebben, dan kan dat zeker ook daar geschreven worden. Daar ben ik van overtuigd. Nederland is geen land dat op slot is.”
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit onze special edition van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!