- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter…. : velen staan ermee op en gaan ermee slapen. Net daarom vormen ze het perfecte kanaal voor retailers om op een snelle en laagdrempelige manier te interageren met hun klanten. Hoe belangrijk zijn social media echt voor retailers en hoe worden ze ingezet als modern wapen?
In een tijd waarin Netflix hoogtij viert, iedereen zich vlot bedient van hashtags en bedrijven zélfs via Tinder nieuw personeel zoeken, lijkt het onvoorstelbaar dat bedrijven nog niet socialmediaproof zijn. Maar is dat in realiteit ook zo? Halen retailers alles uit het nieuwe online wapen om hun klanten op een snelle en laagdrempelige manier te bereiken? En hoe ziet zo’n online marketingstrategie er dan precies uit? We trokken op onderzoek uit en analyseerden met behulp van marketingexpert Bart Lombaerts van marketingbureau Spyke de socialmediakanalen van de 3 Belgische foodretailers met het grootste marktaandeel: Colruyt, Delhaize en Carrefour. De twee belangrijkste socialmediakanalen werden daarbij uitgebreid onder de loep genomen. Zo werd niet alleen de inhoud en de vorm van de posts geanalyseerd, maar gingen we onder meer ook het aantal volgers, shares, likes en comments na. Om een correcte vergelijking te kunnen maken, bestudeerden we op 8 oktober 2019 alle Facebook- en Instagrampagina’s van de retailers. Daarbij berekenden we het gemiddelde aantal shares, likes en comments op basis van de laatste 20 berichten die op de pagina’s van de retailers beschikbaar waren. Benieuwd wie er nu echt totaly Insta- en Facebookproof is en wie er de boot gemist heeft? Ontdek het in de komende 3 weken, waarbij we elke week de Facebook- en Instagrampagina van een specifieke retailer onder de loep nemen. Beginnen doen we met Delhaize.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?