iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De biomarkt heeft het moeilijk. De verkoop van biologische producten groeide jarenlang, maar vandaag is de vraag door de lagere koopkracht teruggevallen. De grootste slachtoffers zijn, behalve de producenten, A-merken en supermarkten.
Aan alle mooie liedjes komt onherroepelijk een einde. De biomarkt groeide jaren aan een stuk, vaak zelfs met dubbele cijfers, maar twee jaar geleden ging de vraag gevoelig achteruit. Uit cijfers van de jaarrapporten die bij de Nationale Bank neergelegd werden, blijkt dat verschillende biogroothandelaars in het land in 2021 een duidelijke omzetdaling optekenden (zie kader). Ook Bio-Planet, de biospeciaalzaak van Colruyt Group, zag zijn omzet in dat jaar met 14% naar beneden gaan. De ommekeer zette zich vooral in de tweede helft van het jaar door, maar hoefde niet meteen bijzonder of verontrustend te zijn: tijdens de coronapandemie was er kunstmatig een stevige groei te zien omdat de thuisconsumptie in 2020 steeg. Een terugval was logisch. Alleen zette de daling zich vorig jaar ook door, aangewakkerd door de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?