Bio, veggie en vegan hipper dan ooit in de supermarkt
Steeds meer consumenten kiezen voor vegetarische, veganistische, biologische of plantaardige producten in de supermarkten. Dat blijkt uit een rondvraag van “De zevende dag”. Mensen zijn namelijk steeds bewuster bezig met het milieu en willen hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. Een trend die dit jaar in een stroomversnelling komt.
Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met het milieu en grijpen daardoor steeds vaker naar biologische, plantaardige, vegetarische of zelfs veganistische oplossingen. Een trend die ze ook bij de supermarkten Delhaize en Carrefour vaststellen, zo blijkt uit een rondvraag van “De zevende dag”. Concreet verkocht Delhaize vorig jaar maar liefst 30% meer plantaardige producten, zoals sojamelk. Daarnaast waren ook veganistische (+25%) en vegetarische oplossingen (+15%) erg in trek. Bioproducten werden dan weer 10% meer verkocht.
In tegenstelling tot Delhaize, dat in vergelijking met Carrefour eerder een langzamere groei optekende bij zijn bioproducten, zag Carrefour die verkoop spectaculair toenemen (+40%). Dat succes was volgens de retailer te wijten aan zijn investering in een ruimer gamma. Carrefour wil namelijk uitgroeien tot het goedkoopste biomerk in België. Ook de vleesvervangers waren erg in trek bij klanten (+25%).
Beide retailers bevestigen dat klanten steeds vaker bezig zijn met het milieu en daardoor bewust kiezen voor producten met een kleine ecologische voetafdruk. Een trend die dit jaar in een stroomversnelling terechtkwam, aldus Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. "Onze klantendienst wordt steeds vaker gecontacteerd door mensen die vragen hebben over de herkomst van producten. Ze willen biologische producten met een kleinere ecologische voetafdruk", verklaart Roel Dekelver. Hij benadrukt bovendien dat er ook steeds vaker gekozen wordt voor vegetarische en veganistische producten, en dat er "in steeds meer gezinnen op z'n minst af en toe geen vlees op tafel komt."
Om tegemoet te komen aan het stijgende milieubewustzijn nemen supermarkten daarnaast verschillende acties om de hoeveelheid plastic verpakkingen te verminderen. Zo engageert Carrefour zich bijvoorbeeld om al zijn producten te voorzien van recycleerbare verpakkingen, beginnende bij de bioproducten vanaf 2020. Ook Delhaize doet zijn duit in het zakje door bijvoorbeeld herbruikbare biotasjes aan te bieden voor groenten en fruit.