- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mirage Retail Group, het moederbedrijf van Blokker, zal Hema dan toch niet overnemen. De groep trekt zich terug als potentiële koper. Twee burgerinitiatieven blijven wel nog in de race.
Hoewel Mirage Retail Group enkele weken geleden nog liet weten geïnteresseerd te zijn in de overname van Hema, trekt de groep zich nu terug. Waarom het moederbedrijf van Blokker de handdoek in de ring gooit, is niet duidelijk. Michiel Witteveen, eigenaar van Mirage Retail Group, laat enkel weten geen verdere commentaar te geven zolang het proces nog loopt.
Toch hoeven de obligatiehouders van Hema die op zoek zijn naar een nieuwe overnemer niet te treuren. Vorige week hebben twee burgerinitiatieven ‘HouDeHema’ en ‘WeLoveHema’ immers samen een bod uitgebracht op de Nederlandse keten, zo schrijft Het Financieele Dagblad. Op zich best opmerkelijk aangezien het hierbij gaat om trouwe Hema-fans die hun favoriete winkel willen redden door zelf eigenaar te worden. De twee groepen zijn in totaal goed voor 15.000 sympathisanten. Of de twee burgerinitiatieven het ook uiteindelijk zullen halen, blijft nog maar de vraag, zeker omdat deze situatie ongezien is in Nederland waar burgers nog nooit eigenaar zijn geworden van een winkelketen. Toch ontbreekt het de fans niet aan ambitie: zo willen ze Hema terug laten keren naar zijn oorsprong en mooie kwalitatieve spullen laten aanbieden voor een redelijke prijs.
Naast de twee burgerinitiatieven blijft ook Ahold Delhaize in de race. Daarnaast zijn ook twee Amerikaanse investeringsmaatschappijen: Flacks Group en Parcom, nog steeds geïnteresseerd. Jumbo liet eind juni daarentegen al weten dat het niet meer meedingt naar de overname van Hema. “We zijn wel heel erg geïnteresseerd in de toekomst van Hema, maar zeker niet als eigenaar”, verklaarde CFO Ton van Veen toen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?