- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Blokker heeft aangekondigd dat het 69 van haar 190 winkels in België wil sluiten. Daarbij gaan mogelijk 302 banen verloren.
De dramatische ingreep van Blokker komt niet uit het niets. De laatste vijf jaar is de omzet van Blokker in België met 20% gedaald. Het operationeel verlies bedroeg in 2015 15 miljoen euro en voor 2016 verwacht de keten zelfs dat het verlies zal oplopen tot 18 miljoen.
De non-food keten heeft het moeilijk op op te boksen tegen de concurrentie van e-commerce en nieuwe spelers zoals Action. “De markt van de detailhandel van niet-voedingsmiddelen staat sinds een aantal jaren onder zware druk. Deze trend hangt samen met de sterke groei van de online handel en met de toenemende concurrentie zowel van bestaande als van nieuwe merken,” klinkt het in een persbericht.
Om die reden schrapte de retailer vorig jaar al 390 jobs in Nederland, en werd een nieuw masterplan opgesteld. In het kader daarvan werd het assortiment vernieuwd en werd een nieuw winkelconcept, dat meer inzet op omnichannel, vorig jaar uitgerold. Ook bij ons werd de nieuwe winkelformule vorig jaar geïntroduceerd, maar deze vernieuwingen hebben het tij niet kunnen keren voor Blokker. De retailer ziet zich nu genoodzaakt om een derde van zijn Belgische winkels te sluiten.
“De maatregelen die momenteel aan de ondernemingsraad werden voorgelegd leggen de nadruk op de noodzaak om onze strategie aan te passen aan de evoluerende markt en aan de nieuwe uitdagingen die dit meebrengt. Het voorgestelde herstructureringsplan bedreigt 302 jobs en ik ben er mij heel goed van bewust dat deze aankondiging voor ons allen erg moeilijk is. Er worden nieuwe kansen gecreëerd maar ook nieuwe beperkingen opgelegd. Wij willen Blokker N.V. de nodige middelen aanreiken om weer rendabel te worden en zodanig de toekomst van ons bedrijf in België veilig te stellen,” zegt Bernd Bosch, CEO Blokker België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?