Reloved
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Reloved
Bol gaat samenwerken met kringloopwinkels in België en Nederland om geretourneerde producten een tweede leven te geven. Het gaat om producten met een klein defect of beschadiging die niet meer mogen verkocht worden op de marktplaats, maar die nog wel bruikbaar of herstelbaar zijn.
70% van de producten die bij bol geretourneerd worden, kunnen na controle terug verkocht worden omdat ze in perfecte staat zijn. De overige 30%, die een klein defect hebben of beschadigd zijn, krijgen ook een nieuwe bestemming dankzij onder meer retourdeals met kortingen of donaties aan goede doelen als de Voedselbank, de Voorleesexpress en het dierenasiel in Waalwijk. Maar nu wil bol nog een stap verdergaan en ook de handen in elkaar slaan met kringloopwinkels, daarvoor werkt het samen met Reloved en Het Goed. Reloved is een Belgische alliantie met in totaal 122 kringloopwinkels verspreid in heel Vlaanderen, Het Goed is een organisatie met 30 kringloopwarenhuizen in heel Nederland. Met behulp van de expertise van beide organisaties worden de licht defecte of beschadigde artikelen hersteld, waardoor ze in goede staat voor een fractie van de originele prijs verkocht kunnen worden. Zo kan een set van vier koffiekopjes, waarvan er eentje kapot is, voortaan nog als drie losse kopjes verkocht worden. Alle opbrengsten van de verkoop gaan daarbij naar de kringlooporganisaties. "Artikelen die niet direct verkoopbaar zijn worden in de sociale werkplaats op een zo hoogwaardig mogelijke manier verwerkt tot nieuwe producten of materialen", voegt bol nog toe.
Hoewel bol heel wat beschadigde of defecte retourproducten dankzij deze samenwerking een nieuw leven kan geven, is er wel een belangrijke kanttekening waar rekening mee moet worden gehouden. Om deze artikelen te mogen doneren, heeft bol namelijk toestemming nodig van de leverancier. Momenteel zijn er al zo'n 130 leveranciers die meedoen aan de donaties, maar de bedoeling is om dat aantal gaandeweg nog op te trekken. "Op dit moment doneert bol alleen niet-elektronische artikelen die ze zelf op het platform verkopen. In de toekomst is het de bedoeling dat ook verkooppartners die hun logistiek via bol regelen de mogelijkheid krijgen om te doneren", besluit de e-commercegigant.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?