iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Bol, een dochteronderneming van Ahold Delhaize, maakt zich zorgen over de klimaatdoelstellingen van de groep. Om haar doelstellingen te halen, vraagt de Nederlandse marktplaats haar leveranciers om dezelfde aanpak te volgen en lanceert het de Klimaathub als hulpmiddel om hen hierbij te helpen.
De Klimaathub is een platform waar leveranciers alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben om de vermindering van hun CO2-uitstoot te starten of te versnellen, dankzij onder meer handige instructievideo’s en tips. Bol vraagt al haar leveranciers om zich vóór eind 2024 te committeren aan de net zero-doelstellingen van het Science Based Target initiative(SBTi). Dit commitment is een belangrijke stap voor leveranciers in het opstellen van eigen targets, die nadien binnen 24 maanden na commitment door het SBTi zullen worden gevalideerd. Daarnaast vraagt Bol de leveranciers met (naar verwachting) de hoogste CO2 uitstoot om hun uitstoot van 2023 nog in 2024 te rapporteren. Vanaf 2025 breidt de e-commercegigant deze vraag stapsgewijs uit naar de overige leveranciers. Deze rapportage wordt vervolgens onderdeel van een jaarlijks proces, waarbij leveranciers rapporteren over het voorgaande jaar. De leveranciers worden uitgenodigd om te rapporteren via de internationale klimaatbenchmark CDP. Oscar Hundman, chief e-commerce officer bij bol, geeft meer uitleg in de video hieronder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?