Bol.com verkoopt vanaf eind september geen producten meer waar een afbeelding van Zwarte Piet op staat. Vele consumenten juichen de ingreep toe, anderen roepen op tot een boycot van de webwinkel.
Bol.com weertartikelen met afbeeldingen van Zwarte Pieten "als stereotyperend karikatuur of van mensen die volledig donker zijn geschminkt", staat in een bericht dat eind juli aan de verkopers is verstuurd. Dat meldt de Nederlandse omroep NOS. Verder wordt de term 'Zwarte Piet' in alle teksten aangepast naar 'Piet'. Aanleiding voor de verandering is volgens de site "voortschrijdend inzicht, passend bij de actualiteit in Nederland en België".
Pietenkostuums mogen nog wel verkocht worden, maar alleen als ze geen stereotyperingen hebben zoals een zwarte pruik, grote gouden oorbellen en een molensteenkraag. Boeken over Zwarte Piet die zijn geschreven vanuit educatief of historisch oogpunt zijn nog toegestaan. Ze kunnen wel worden voorzien van een label dat aangeeft dat de inhoud 'controversieel' is.
Afbeeldingen van roetveegpieten mogen nog wel, net als een andere kleur Piet, bijvoorbeeld rood of blauw. "Alle pieten zijn welkom, maar Zwarte Piet niet meer", laat een woordvoerder weten aan NOS. Vorig jaar verbood de site bij verkleedkleren al afbeeldingen van donkergeschminkte mensen. Op Twitter komen er heftige reacties van tegenstanders die de hashtag #boycotbol in het leven geroepen hebben.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?