- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bpost blijft innoveren en biedt winkeliers deze keer de mogelijkheid om een online winkel op te zetten. Opvallend: dit kan in slechts 30 minuten.
Alle studies tonen aan dat de coronacris veel Belgische consumenten ertoe heeft aangezet om online producten te kopen. Volgens een studie van bpost "zou 15% van de Belgen na de crisis meer online willen kopen". En dat online shoppen een succes is, blijkt uit de vele leveringen die bpost deed: op sommige piekdagen werden er tot wel 500.000 pakjes geleverd. Al moet opgemerkt worden dat sommige kleine handelaars niet voorbereid waren op deze omschakeling. Uit statistieken blijkt dan ook dat grote spelers als Amazon of bol.com in de afgelopen maanden de winnaars waren op de online markt. Om kleine spelers te helpen om de stap naar e-commerce te zetten en op te boksen tegen e-commercegiganten start bpost, in samenwerking met Shopitag (deze Belgische app ontwikkeld door de Vlaamse start-up Infinity Mobile, biedt al eenzelfde soort formule aan handelaars, restauranthouders en zelfstandigen), op maandag 15 juni met het nieuwe platform elkezaakonline.be voor kmo’s. Die kunnen via deze nieuwe tool hun online zaak aanmaken en dat binnen slechts 30 minuten, aldus bpost. De pakjesdienst biedt trouwens niet alleen een starterskit, maar helpt de handelaars ook stap voor stap.
De handelaar of zelfstandige kan zijn website personaliseren door naar hartenlust foto’s en tekst toe te voegen. Dit soort dienstverlening is niet nieuw, maar het voordeel is dat de tool diensten aanbiedt die bpost-gerelateerd zijn zoals een online betalingsformule voor bestellingen, voordelen bij de levering (uitgevoerd door bpost), reclame op sociale media of een volledige technische bijstand door de experten van Shopitag en bpost. De aanmaak van een website is volledig gratis, maar er worden verschillende tariefformules aangeboden voor de verschillende diensten. Het gratis aanbod is beperkt tot 3 transacties per maand (wat wil zeggen dat het niet erg nuttig is voor een klassieke kmo). Maar de handelaar kan ook kiezen voor een abonnement van 25 euro per maand, waardoor hij onder meer een onbeperkt aantal maandelijkse transacties kan uitvoeren, al wordt er wel 2% transactiekosten aangerekend. Bij het abonnement van 45 euro per maand betaalt de handelaars slechts 1% transactiekosten voor een onbeperkt aantal transacties.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?