- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na bemoedigende eerste resultaten heeft bpost besloten haar proefproject waarbij particulieren hun pakjes rechtstreeks kunnen meegeven aan de postbode, met enkele weken te verlengen.
Het project zou aanvankelijk van 14 februari tot 15 april lopen in een aantal proefgemeenten over heel het land. Maar bpost heeft besloten om het met enkele weken te verlengen, zonder daarbij uit te breiden naar nieuwe gebieden. "In dit stadium is het vooral de bedoeling om meer gegevens te verzamelen", verklaart Laura Cerrada Crespo, woordvoerster van bedrijf. "Wat wij doen is de haalbaarheid van een dergelijke dienst testen en nagaan in welke vorm hij zou kunnen worden ingevoerd." Dit houdt in dat er gekeken wordt of er interesse is van klanten, of er voor de dienst betaald moeten worden, welke grenzen er gesteld moeten worden...
Na iets meer dan twee maanden testen zijn de resultaten "vrij goed", zegt Laura Cerrada Crespo. “Wij geven geen precieze cijfers, omdat pakketbezorging een bijzonder concurrerende sector is.” Maar volgens bpost heeft zo'n service alleen maar voordelen. “De klant hoeft zich niet meer te verplaatsen om zijn pakjes af te geven en bovendien keert de postbode niet meer met lege handen terug naar het sorteercentrum. "Enkel voordelen dus, ook op het gebied van duurzaamheid”, besluit de woordvoerster. In dit stadium van het project zijn er echter wel enkele beperkingen: het aantal pakketten is beperkt tot twee per klant, ze moeten vooraf gefrankeerd en volledig geëtiketteerd worden, en pakketten die als te groot worden beschouwd, worden niet aanvaard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?