iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Brood gemaakt van Belgisch meel. Het is een trend om nauwlettend in de gaten te houden, ook al lijkt het nog steeds complex om deze op grote schaal toe te passen.
Sinds enkele jaren ontwikkelt zich in België een sector van broodgranen, vooral onder impuls van de overheid, maar ook van industriële groepen. Tot nu toe kochten de grote ondernemingen in de bakkerijsector hun meel bij Duitse of Franse molens, of zelfs in Oost-Europese landen. De reden hiervoor houdt uiteraard verband met de prijs, maar ook met het lokale aanbod. Minder dan 10% van de in België geteelde tarwe wordt gebruikt voor de voedingsindustrie, en dus voor de productie van broodmeel; de rest wordt gebruikt voor veevoeders of de zetmeelindustrie. De toenemende vraag van de Belgische consumenten naar lokale producten heeft de overheid en bepaalde industriëlen ertoe aangezet de teelt van broodgranen in België nieuw leven in te blazen, hoofdzakelijk in Wallonië, maar met de steun van de in Vlaanderen gevestigde grote fabrieken. Er zijn verschillende projecten gaande die de ontwikkeling van het lokale aanbod mogelijk moeten maken. Vandaag zijn er in de supermarkten al enkele voorbeelden van broden die gemaakt zijn op basis van Belgisch meel. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de kleine Waalse onderneming Copains.Group. “Wij produceren in ons atelier in Strépy-Bracquegnies (La Louvière) tussen 12 en 15.000 broden per dag, op basis van in België geteelde granen”, zegt Olivier De Cartier, CEO van Copains.Group. “Deze broden worden geleverd en daarna enkele minuten afgebakken in de bakterminals van de supermarkten. Onze broden worden momenteel verdeeld bij Delhaize, Delitraiteur, Match en Mestdagh. Het verschil met andere broden is uiteraard de lokale betrokkenheid, de kwaliteit, maar ook de prijs. Onze prijzen bevinden zich in het premiumgamma, waardoor we uiteraard niet kunnen concurreren met de andere grote spelers die over het algemeen inzetten op de prijs. Dit Belgische broodaanbod beantwoordt duidelijk aan een vraag van bepaalde consumenten. In 2022 hebben we in de bakkerijsector een volumegroei van 60% gerealiseerd ten opzichte van 2021.”
Dit artikel komt uit de januari-februari editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?