- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Brouwerij Haacht (Primus, Mystic, Tongerlo) heeft het afgelopen jaar 2,1% minder bier verkocht. Daarmee doet de brouwerij het wel beter dan de Belgische biermarkt (-2,49%). Bovendien kon de brouwerij de volumedalingen compenseren met prijsstijgingen en wijzigingen in het assortiment van de verkochte producten. Zo kon Haacht een lichte omzetstijging van +0,73% realiseren.
In de Belgische horeca daalde de verkoop van Haacht met 6%, licht onder de evolutie van de markt. Het Belgische retailsegment en op een aantal exportmarkten zoals Frankrijk,Engeland en Italië kende de verkoop van de eigen biermerken een groei van meer dan 10%. Al was die groei niet groot genoeg om de daling in het horecasegment te compenseren.
De nettowinst van de brouwerij, die onder de naam Co.Br.Ha. beurgesnoteerd is, steeg met van 3,76 miljoen euro naar 4,26 miljoen euro (+13%). Een meevaller was een aanslepend juridisch geschil met de Belgische overheid dat in het voordeel van de brouwerij werd beslecht, voor een bedrag van 3,4 miljoen euro.
Voor 2014 is Haacht niet optimistisch. De brouwerij, die sterk afhankelijk is van de horeca, zegt: “Op de binnenlandse horecamarkt zien we een versnelling in het uittreden van het aantal horeca-uitbaters uit de sector. Dit wordt zonder twijfel veroorzaakt door onder andere de introductie van de elektronische kassa vanaf 2016.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?