- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Cara Pils is bij ons het huismerk van Colruyt, maar niet zo in Costa Rica: daar kennen ze het als een ‘premium Belgian Pils’. Daar is de Belg Nico Mortier verantwoordelijk voor: hij verdeelt het er als een kwaliteitsvolle pils.
In ons land wordt er vaak gniffelend gesproken over Cara Pils: een goedkoop huismerkbier waar liefhebbers op neerkijken. Het is goedkoop en staat niet altijd borg voor de beste kwaliteit: Colruyt laat het bij verschillende brouwers maken, naargelang wie het aan de goedkoopste prijs doet. In Costa Rica moeten ze er raar van opkijken, want daar wordt het aan de man gebracht als Premium Belgian Pils. De Brusselaar Nico Mortier begon vijf jaar geleden in het Latijns-Amerikaanse land met de verdeling van de Pils, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Ik ben zeven jaar geleden verhuisd naar Costa Rica, en ik vond dat het lokale bier hier erg duur was: 900 Costa Ricaanse colones of zo'n 1,4 euro. Terwijl een Costa Ricaan gemiddeld iets meer dan twee euro per uur verdient.” Met zijn bedrijf Imbelco is hij nu officieel importeur. “Ik wou een betaalbaarder bier, en ik dacht direct aan Cara. Ik nam contact op met Colruyt, en zij gingen akkoord.”
Volgens Mortier zijn de Costa Ricanen enthousiast over het bier en daar heeft de naam veel mee temaken. Ze spreken Cara Pils uit als ‘Carepicha’, wat een scheldwoord is in Costa Rica. Een vriendelijk bedoeld scheldwoord, dat vrienden onder elkaar gebruiken. Er is ook een lokale voetbalploeg die speelt met Cara-shirts. Cara Pils ligt in vijftien landen in de wereld in de winkelrekken, vooral in Centraal- en West-Afrika. Volgens Colruyt is Cara Pils in Costa Rica een succes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?