Carrefour heeft er een uitstekend eerste trimester opzitten, met een omzetgroei van 4,2%. In Europa is er globaal een daling, maar in België doet de supermarkt het goed.

“Carrefour laat een positieve commerciële dynamiek zien en laat een trimester van groei zien dat nog meer in het oog springt dan de uitzonderlijke periode van maart 2020, het begin van de gezondheidscrisis.” Aan het woord is Alexandre Bompard, CEO van de groep Carrefour, die het heeft over de resultaten van het eerste trimester van dit jaar. Die periode is te vergelijken met het uitzonderlijke jaar sinds het begin van de gezondheidscrisis, die vanaf het eind van het eerste trimester van vorig jaar de kop opstak. De omzetgroei voor de groep in het eerste trimester is aanzienlijk: +4,2% op een vergelijkbare basis, goed voor een omzet van 18,8 miljard euro. De belangrijkste markt van de groep, de Franse, heeft een sterke groei op vergelijkbare basis laten zien: +3,5% (9,2 miljard euro omzet), met inbegrip van de hypermarkten (+3,3%). Te noteren is dat de groei in Frankrijk een stuk groter is in de non-food (+12,7%) dan in voeding (+2,3%), wat te wijten is aan de pandemiemaatregelen die de Franse overheid invoerde. Tegelijk valt de groei van de groep Carrefour te verklaren door de aankoop van aandelen ter waarde van 500 miljoen euro in 2021 (4% van de beurskapitalisatie van de groep, in lijn met de kapitaalverdelingspolitiek).

Daling in Europa

De grootste groei is te vinden in Latijns-Amerika, waar vooral de Braziliaanse en Argentijnse markt heel goede prestaties neerzetten (+15,7% voor het hele continent). Latijns-Amerika is (nog?) niet de voornaamste markt voor de groep, die vooral in Europa heel aanwezig is. Op die markt is er – Frankrijk buiten beschouwing gelaten – een daling van 1,6% (5,5 miljard euro omzet in het eerste trimester). België gaat tegen die trend in en laat een groei van 2,9% zien (+4,6% over een periode van 2 jaar). “België laat een mooie groeidynamiek zien, terwijl de periode van vorig jaar waarmee we vergelijken uitzonderlijk was, met de impact van het hamsteren en de sluiting van de grenzen in maart 2020”, aldus het persbericht van Carrefour. Vooral in Italië krijgt de supermarktgroep zware klappen, met een daling van 11,3%. De groep verklaart die terugval door de gezondheidsmaatregelen die genomen werden (beperking van verplaatsingen, sluiting van winkelcentra, …). “Ons vertrouwen in ons transformatieplan en de capaciteit ervan om grotere cashflow te genereren is versterkt”, aldus Alexandre Bompard. “In lijn met onze kapitaalverdelingspolitiek maken we van de huidige marktomstandigheden gebruik om een aankoop vaan aandelen aan te kondigen.” Ontdek in de grafiek hieronder de belangrijkste cijfers van het eerste trimester.

CTA newsletter NL