iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Gisteren opende Carrefour de eerste winkel van zijn Braziliaanse discountformule Atacadão in Frankrijk. Meteen ook de eerste in Europa. Of dit cash&cary-concept, dat prijzen heeft die tot 15% lager liggen dan bij andere hypermarkten en inspeelt op volumekortingen, ook zal worden uitgerold naar andere gebieden in Frankrijk, is nog niet zeker. Dat schrijft LSA.
Atacadão, dat in 2007 werd opgericht in Brazilië, is een discountformule van Carrefour Group dat erg goed scoort. De keten is volgens LSA goed voor twee derde van de omzet van de retailer in Brazilië en 80% van zijn winst, en heeft in totaal 366 winkels in Brazilië. En daar komen er de komende jaren nog bij, want het doel is in totaal 450 vestigingen. Sinds 2010 is de Atacadão ook actief in Marokko, waar het ondertussen 15 winkels heeft. Gesteund door het enorme succes van de formule heeft Carrefour dan ook beslist om de formule uit te breiden naar het Europese vasteland. Daarom opende het gisteren zijn eerste Atacadão-winkel in zijn thuisland Frankrijk. De winkel, die gevestigd in Aulnay-sous-Bois, ten noorden van Parijs, strekt zich over een oppervlakte van 10.000 m2 en wordt net als in Marokko uitgebaat door de groep LabelVie. Het focust zich zowel op professionals als particulieren en biedt producten in grote verpakkingen aan tegen prijzen die 10 tot 15% lager liggen dan in de gemiddelde hypermarkt. Daarmee is de keten volgens Alexandre Bompard, CEO van Carrefour Group, hét anti-inflatiewapen, zo zei hij toen hij in 2022 de komst van Atacadão naar Frankrijk aankondigde. Hoewel de winkel minder verschillende soorten producten aanbiedt, zet het wel in op volume-aankopen. Klanten krijgen dus meer kortingen naargelang ze meer stuks kopen. Het assortiment zelf omvat 20.000 referenties, waarvan 13.000 voedingsproducten, telt maar liefst 3.000 Carrefour-huismerkproducten en is voor 70% Frans.
Of het concept verder zal worden uitgerold wil Bompard nog niet bevestigen. “We zijn overtuigd van de nieuwe winkelformule, maar dit is een test en over 6 tot 8 maanden zullen we de balans opmaken”, klinkt het. Volgens LSA zijn er echter al een twintigtal gebieden geïdentificeerd in het noorden van Frankrijk en in Marseille waar er in de toekomst mogelijk nog vestigingen zullen komen. Of de discountformule op termijn ook naar België zal komen is voorlopig nog onduidelijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?