- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour Frankrijk test vanaf maart 2019 zijn eigen volledig geautomatiseerde winkel. Camera’s en gezichtsherkenning moeten alle aankopen registreren en betalingen mogelijk maken. Dat schrijft Linéaires.
Vanaf maart 2019 gaat Carrefour Frankrijk zijn eigen “Amazon Go”-variant testen. Een vennootschap van 4 mensen moet de pilot in goede banen leiden. De winkel die zich uitstrekt over een oppervlakte van 56m2 is gelegen in Massy (Parijs) en is voorbehouden aan de werknemers van Carrefour.
In de winkels zullen camera’s het winkelparcours van elke klant volgen en identificeren welke producten ze in hun winkelkar leggen. Voor de betaling doet de keten dan weer een beroep op gezichtsherkenning. Dat principe werd eerder al in Carrefour China uitgetest in samenwerking met Tencent. Ter verduidelijking: klanten die de testwinkel bezoeken hoeven hun producten dus niet meer te scannen of langs de kassa te gaan.
Dat Carrefour nu zijn eigen geautomatiseerde winkel test, is niet verrassend. De retailer reageert daarmee op de lancering van de kassaloze Amazon Go-winkels eerder dit jaar. Ter herinnering, klanten loggen bij de keten in met hun Amazon-account, camera's en sensoren registreren vervolgens automatisch wat ze uit de rekken halen en hun rekening wordt eveneens automatisch betaald wanneer ze de winkel verlaten. Inmiddels heeft Amazon al 7 kassaloze winkels in Seattle, San Francisco en Chicago. Uit recent onderzoek van inMarket bleek bovendien dat deze winkels vooral frequente shoppers aantrekken die hun inkopen hoofdzakelijk tijdens de middagpauze op het werk doen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?