- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour groep neemt Grupo Big, de voormalige Braziliaanse dochteronderneming van Walmart, over. De groep telt maar liefst 1,1 miljard euro neer voor de transactie.
Carrefour groep heeft zich snel getroost na het mislukte overnamevoorstel van de Canadese supermarktketen Couche-Tard waartegen de Franse staat zijn veto heeft uitgesproken. Deze keer gaat de groep zelf in het offensief door de overname aan te kondigen van Grupo Big, de voormalige Braziliaanse dochteronderneming van Walmart en nummer 3 op de Braziliaanse markt, voor de som van 1,1 miljard euro.
Walmart had in 2018 een belang van 80% in de Braziliaanse retailer verkocht aan investeringsfonds Advent. Door de overeenkomst wordt Carrefour leider in Brazilië, een markt waar de Franse retailer vorig jaar met meer dan 18% groeide. "De twee winkelnetwerken vullen elkaar geografisch en qua formules aan”, benadrukt Alexandre Bompard, CEO van de groep. In tegenstelling tot Carrefour heeft Grupo Big een stevige voet aan de grond in het noordoosten en het zuiden van het land, waar het 387 winkels exploiteert: 107 BIG-hypermarkten, 99 supermarkten onder de merknaam Bonpreço of Nacional, 97 Todo Dia-softdiscountwinkels, 49 cash & carry Maxxi-winkels, en 35 Sam's Club-winkels, een Costco-achtige formule. De complementariteit geldt dus niet alleen op geografisch vlak. Carrefour eigent zich in Brazilië formules toe die het daarvoor niet had: buurtwinkels, cash & carry, zeer populair in dit land, en de door Carrefour als premium omschreven "Sam's club", die reeds 2 miljoen leden telt en die Carrefour zal exploiteren via een licentieovereenkomst met Walmart.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?