- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In haar vernieuwde hypermarkt in Bergen, is Carrefour België een nieuw project begonnen om voedselverspilling tegen te gaan. Onverkoopbare producten worden daarbij verwerkt in maaltijden die verkocht worden als gekoelde bereide maaltijden of als gerechten in de eethoek.
“Producten uit de winkel die niet meer verkoopbaar zijn, maar nog perfect van smaak zijn en geschikt zijn voor consumptie, worden in de keuken van de winkel in Bergen verwerkt in maaltijden. Het gaat om bijvoorbeeld om appels met een deuk in, of verkleurde stronken witloof. Zij worden verwerkt in bereide maaltijden die verkocht worden in de winkel of in gerechten die in de winkel zelf geconsumeerd kunnen worden,” vertelt woordvoerder Baptiste Van Outryve aan Gondola.
Het gaat om een project dat de afgelopen maanden getest werd in de hypermarkt van Bergen en waar Carrefour nu permanent mee doorgaat. Voorlopig blijft het wel beperkt tot de winkel in Bergen. “Het is iets dat niet overal mogelijk is, maar het is niet uitgesloten dat het project ook in andere hypermarkten geïntroduceerd zal worden," aldus Van Outryve.
Daarnaast zal Carrefour een ander project dat voedseverspilling tegengaat uitbreiden. Het gaat om de samenwerking met Schenkingsbeurs, een online platform waarop winkels hun voedseloverschotten kunnen aanbieden aan inzamelorganisaties zodat het aanbod goed afgestemd is op de vraag. De tool werd het afgelopen half jaar getest in zeven winkels van Carrefour in Wallonië en zal nu uitgerold worden over heel België. "Alle geïntegreerde winkels worden aan Schenkingsbeurs gekoppeld," vertelt de Carrefour-woordvoerder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?