Carrefour België is niet langer sponsor van de Rode Duivels. Het heeft zijn sponsorcontract met de KBVB deze zomer niet verlengd, nadat het 10 jaar lang vaste partner was. De supermarktketen wil zich op kleinere, meer lokale acties focussen. De voetbalbond gaat op zoek naar een andere retailsponsor.

Het voorbije EK was voorlopig het laatste toernooi van de Rode Duivels waarop Carrefour sponsor was. Het contract werd vorige zomer niet verlengd, nadat de supermarktketen vanaf 2014 in zee ging met de Belgische voetbalbond. Carrefour wil nu voorrang geven aan andere acties, zegt woordvoerder Regine Van Tomme. “We zijn heel tevreden over de samenwerking die we hadden met de Belgische voetbalbond. We hebben hele mooie acties opgezet, die ook een meerwaarde hadden voor onze klanten, maar we hebben beslist dat we ons op andere soorten acties willen richten: niet meer de grote nationale acties, maar op kleiner en meer lokaal niveau.” Carrefour zette de in de voorbije tien jaar in op activaties naar aanleiding van grote voetbaltoernooien, zoals spaaracties en gezelschapsspelletjes. De sporters stonden ook symbool voor de gezonde levens- en voedingsstijl die Carrefour wil naar voor schuiven in zijn communicatie, één van de redenen waarom het de samenwerking afsloot. De Belgische voetbalbond gaat nu op zoek naar een andere partner in de retailsector, wat in de huidige omstandigheden niet evident is. Dat de Belgische voetbalbond niet meteen een nieuwe partner kon voorstellen, is wellicht een teken aan de wand. Er zijn wel meer retailers die hun heil zoeken in sportsponsoring, zoals Lidl en Delhaize, maar anderen doen het niet. Lidl is vandaag sponsor van de UEFA Europa League en UEFA Conference league, maar zegt dat een eventuele sponsoring van de Rode Duivels niet op de planning staat.