- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In het kader van zijn transformatieplan Carrefour 2022, gebruikt Carrefour Frankrijk Google om zijn eigen spraakassistent Lea te ontwikkelen. Zo wil de retailer de concurrentie aangaan met Alexa van Amazon.
De grootste vijand van Amazons Alexa is Google Home Assistant. Daarom kiest Carrefour bewust voor Google om zijn eigen spraakassistent Lea te ontwikkelen. “Lea is ontworpen om het dagelijkse leven van onze klanten te vergemakkelijken. Zo kunnen klanten voortaan met behulp van hun stem hun boodschappenlijstjes op de website en de Drive- en Ooshop-applicaties (voor voedingswebshops van de Carrefour groep) beheren", legt Carrefour uit.
De spraakassistent van Carrefour geeft bijvoorbeeld meer informatie over de winkels die zich in de buurt bevinden (openingsuren, het traject, enzo.) of voegt dankzij recepten nieuwe ingrediënten toe aan het boodschappenlijstje. Het enige wat de consument nodig heeft om gebruik te kunnen maken van de spraakassistent is: Google Home of de app Google Assistant en een rekening bij Drive of Ooshop. Vervolgens moet de klant luidop “Ok Google, praat met Carrefour”, zeggen, waarna Google een connectie maakt met Lea. Wanneer de app gelanceerd zal worden in Frankrijk of in het buitenland, en hoe het zit met het financiële aspect, is voorlopig nog onduidelijk.
Sinds de aankondiging van zijn transformatieplan, heeft Carrefour de projecten die gelinkt zijn aan de digitalisering van zijn aanbod verdubbelt: meer self-checkout kassa’s, virtualisatie van zijn kortingsbonnen en Bonuspunten, de lancering van marktplaatsen, de intrede van de eerste voedingsblockchain, enzovoort.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?