De deal is rond. Na de aankondiging in juli vorig jaar heeft Carrefour nu alle activiteiten van Cora en Match in Frankrijk overgenomen van Louis Delhaize: 60 hypermarkten en 115 supermarkten, evenals de inkoopcentrale Provera France. De overname werd gisteren afgerond.

Louis Delhaize heeft Cora en Match verkocht aan Carrefour in Frankrijk. De transactie heeft een waarde van €1,05 miljard en betreft alleen de Franse activiteiten. Met 60 hypermarkten, 115 supermarkten en 22.000 werknemers vertegenwoordigen de twee merken een marktaandeel van 2,4%, wat Carrefour moet helpen om zijn positie in Frankrijk te versterken. "Met de overname van de merken Cora en Match heeft Carrefour zijn grootste transactie in Frankrijk in meer dan twintig jaar afgerond en zijn leiderschap in de levensmiddelendetailhandel op zijn thuismarkt geconsolideerd", aldus Alexandre Bompard, voorzitter en CEO van de Carrefour-groep. "Cora en Match bieden Carrefour hoogwaardige, winstgevende activa die zeer complementair zijn aan haar bestaande portfolio."

Carrefour is van plan om Cora hypermarkten voor het einde van het jaar om te zetten naar de Carrefour vlag, terwijl Carrefour producten vanaf september verkrijgbaar zullen zijn in Cora en Match. "Wat Match betreft, is de groep van plan om het merk, dat een sterke reputatie geniet in het noordoosten van Frankrijk, te behouden en te versterken naast Carrefour Market", aldus de groep in zijn persbericht. Tegelijkertijd neemt Carrefour ook de aankoopcentrale van Provera France over, terwijl Galimmo SCA en Galimmo Services France, de bedrijven die de winkelcentra naast de Cora-winkels bezitten en beheren, zullen worden verkocht aan Carmila, een partner van de Carrefour-groep, schrijft Louis Delhaize. Na deze transactie zal louis delhaize aanwezig blijven in Frankrijk via zijn 64 Truffaut-winkels en zijn e-commerce platform Houra.fr food.