- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour sleept de Nederlandse supermarkt Ahold Delhaize voor de rechter. Inzet: een nieuwe Albert Heijn-vestiging in Lokeren. Met die winkel maakt Ahold Delhaize zich volgens Carrefour schuldig aan concurrentievervalsing. Het eist dat de opening tegen gehouden wordt.
Carrefour en Albert Heijn staan in Lokeren loodrecht tegenover elkaar. Door in de Oost-Vlaamse stad een nieuwe Albert Heijn te lanceren, houdt moederbedrijf Ahold Delhaize zich volgens Carrefouyr niet aan de voorwaarden die de Belgische Mededingingsautoriteit twee jaar geleden oplegde, zo meldt De Tijd. De autoriteit gaf toen, nadat de fusie tussen Ahold en Delhaize aangekondigd werd, voorwaardelijk zijn fiat voor de opening van de winkel. De fusie kon alleen doorgaan als Ahold en Delhaize 13 winkels aan de concurrentie verkochten. Eén van die winkels werd de Albert Heijn-winkel in Lokeren, die overgenomen werd door Carrefour.
Amper een jaar later bleek Albert Heijn een nieuwe vestiging te openen op nog geen tweehonderd meter van het vroegere filiaal. Voor Carrefour kan dat niet door de beugel. Het stapt naar de Brusselse ondernemingsrechtbank en eist dat de opening van de Albert Heijn in Lokeren tegengehouden wordt. Eerder had ook de Mededingingsautoriteit zelf vragenover de opening van de winkel. Bij die gelegenheid zei Sally Herygers, woordvoerder van Albert Heijn dat het verkooppunt in Lokeren een succes was. “We hebben er met pijn in het hart afscheid moeten van nemen. Sindsdien hebben we talrijke vragen gekregen om er een winkelpunt te openen. Toen we de kans kregen om ons te vestigen in een gebouw in Lokeren dat aan onze criteria voldeed, hebben we die kans gegrepen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?