- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Carrefour gaat uit ecologische overwegingen geen pangasius meer verkopen in zijn Belgische winkels.
Carrefour België heeft besloten om geen pangasius meer aan te kopen en de verkoop van deze vissoort zowel in de versafdeling (visstand en zelfbediening) als in de diepvriesafdeling stop te zetten. Deze beslissing betreft zowel het huismerk als de A-merken.
De supermarktketen neemt deze beslissing omdat het “het milieu belangrijk vindt.” Pangasius staat al enkele jaren bloot aan niet-aflatende kritiek. De kweek van deze vissoort heeft namelijk desastreuze milieugevolgen: de grote hoeveelheid uitwerpselen en afval van visvoer zorgt voor enorme watervervuiling. Carrefour heeft geprobeerd om een ASC-aanvoer (verantwoorde viskweek) uit te bouwen, maar dat leverde niet het gewenste resultaat op.
De retailer benadrukt wel dat het altijd de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen om de kwaliteit van de producten die het verkoopt te garanderen, onder andere door middel van geregelde controles op de kweek- en productiesites. Maar ook al is Carrefour overtuigd van de onberispelijke kwaliteit van de pangasius die het verkocht, de twijfel over de negatieve milieugevolgen van de vis blijft bestaan. Daarom zal de vis nu uit het Carrefour-assortiment verdwijnen.
Carrefour België heeft alle bestellingen al stopgezet. Er rest nog een zekere voorraad diepvriesvis in een aantal winkels. Die wordt nog verkocht, maar in de versafdeling (visstand en zelfbediening) is pangasius nu al niet meer te verkrijgen.
Visliefhebbers kunnen bij Carrefour terecht voor talloze alternatieven, zoals baarsfilet, claressefilet en koolvis.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?