Carrefour wil gespecialiseerde bio-winkels openen in ons land. De winkels zullen een groter aanbod aan bio-producten hebben en zullen ook gezonde producten zoals lactose- en glutenvrij verkopen.
“Een project voor de korte en middellange termijn”, zo omschrijft secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff de opening van bio-winkels in een interview met Gondola. Het plan maakt deel uit van de ambitie van Carrefour om nummer één te worden in bio in ons land. De Franse supermarktketen heeft nu al zo’n 4.000 bio-producten en wil dat aanbod nog uitbreiden. Het wil daarbij vooral ook inzetten op gespecialiseerde bio-winkels die nog meer producten aanbieden dan in de klassieke winkels. “Het openen van dat soort winkels staat op onze lijst met projecten. Het is duidelijk dat bio steeds belangrijker wordt en dat er nog heel wat groeimarge is. Wij hebben de ambitie om bio toegankelijk te maken voor een groot publiek, onder meer door de prijs zoveel mogelijk te drukken, zoals we nu al doen.”
Naast uitsluitend biologische producten komen er in de winkels ook producten die nadrukkelijk inspelen op de aandacht voor gezondheid, zoals lactosevrije en glutenvrije waren. Waar Carrefour de eerste winkel(s) wil openen, is op dit moment nog niet duidelijk. Een stedelijke omgeving ligt voor de hand, maar volgens Geoffroy Gersdorff zijn er “heel wat plaatsen in ons land” waar er veel bio geconsumeerd wordt. In thuisland Frankrijk heeft de supermarkt al langer winkels onder de vlag ‘Carrefour Bio’. In België is het nog niet zeker dat de gespecialiseerde shops onder die naam zullen openen. Het is ook mogelijk dat ze gewoon Carrefour of Carrefour Express gedoopt worden, terwijl ze uitsluitend bio-producten aanbieden.
“Het project van Carrefour om bio-winkels te openen maakt deel uit van het strategisch plan van Alexandre Bompard”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group. “Carrefour heeft begrepen dat het niet volstaat om enkel het assortiment te vergroten om de consumenten te bereiken die vooral een bio sinaasappel of een bio-brood zoeken. Met een groei van 10% (6% in Wallonië en 11% in Vlaanderen in 2017) is bio een markt die hij niet wil laten liggen. Het is niet makkelijk om volop in te zetten op een markt die vandaag nog een niche is. Maar Alexandre Bompard weet dat de nabije toekomst er helemaal anders uit ziet: bio wordt alsmaar belangrijker. Of de sceptici gelijk krijgen dat we in de toekomst niet meer van bio zullen spreken omdat consumptie sowieso duurzaam zal worden? Dat is een vraag die nu nog niet te beantwoorden is.”
In het volgende nummer van Gondola kan u een uitgebreid dossier over bio in ons land lezen. Wil u het volledige interview met Geoffroy Gersdorff, hoe Bio-Planet in stadscentra wil investeren of de recentste cijfers van de markt kennen? Abonneer u nu!