Vorig jaar steeg de omzet van Cash Converters in België tot 64 miljoen euro (+4%). Een groei die te danken is aan de vernieuwing van 34 winkels en een toenemende populariteit van tweedehands. De keten wil zich dan ook nog meer focussen op expansie. Daarom zullen er jaarlijks 2 à 3 nieuwe winkels hun deuren openen.
Cash Converters, wereldleider in aan- en verkoop van kwaliteits-tweedehands, doet het steeds beter. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van 64 miljoen euro, goed voor een stijging van 4% in vergelijking met 2016 en zelfs een stijging van 13% in vergelijking met 2015. Bovendien wordt het tweedehands concept ook steeds populairder bij de bevolking. Zo bezochten maar liefst 1,4 miljoen mensen de winkelketen vorig jaar, goed voor een stijging van 5% over de jaren heen.
Er zijn verschillende redenen die dit succes verklaren. Zo is er een toegenomen belangstelling voor tweedehands. Meer Belgen willen bewust een tweede of derde leven geven aan spullen die ze niet meer gebruiken. Anderzijds is de trend dat steeds meer Belgen snel geld willen verdienen aan de producten die ze niet meer gebruiken, klinkt het bij Cash Converters.
Make-over
Ook de grondige make-over van de winkels draagt bij tot het succes. De verkooppunten van Cash Converters kregen de afgelopen jaren een volledig nieuwe look & feel waarbij, als belangrijkste innovatie, de 2 werelden – ‘kopen’ en ‘verkopen’ – werden samengebracht.
“Op vraag van onze klanten hadden de winkels vroeger 2 aparte ingangen. Klanten vroegen toen de nodige discretie wanneer ze tweedehands kochten of verkochten. Vandaag vinden ze het net hip en slim om producten een tweede leven te geven; ze sparen er geld mee uit én werken aan een beter milieu”, vertelt Kevin Kaeses, general manager van Cash Converters België.
In het nieuwe winkelconcept kan men de producten ook vastnemen en uittesten, wat Cash Converters een extra voordeel geeft tegenover de online concurrentie. "De bezoekers krijgen nu een nog betere winkelervaring en een betere visibiliteit van het winkelaanbod", verduidelijkt het bedrijf.
Jaarlijks 2 tot 3 nieuwe winkels
In 2017 werden er twee winkels aan het Belgische netwerk toegevoegd, namelijk eentje in Hoboken en Sint-Amandsberg. Begin dit jaar volgde een verkooppunt in Malmedy en ook Sambreville kreeg onlangs een Cash Converters.
Vandaag telt de keten 34 winkels in België, waarvan 22 in Wallonië, 7 in Brussel en 5 in Vlaanderen. Ook voor de komende jaren ligt de focus op expansie. Zo wil de franchiseformule jaarlijks zo’n 2 tot 3 nieuwe winkels openen. Daarbij wordt vooral gekeken naar Vlaanderen maar ook in Brussel en Wallonië zijn er nog blinde vlekken op de Cash Converters-landkaart, waar gezocht wordt naar enthousiaste franchisenemers. Op termijn is er ruimte voor zeker 55 tot 60 winkels in België, aldus Cash Converters.
Het Australische Cash Converters dat in 1984 werd opgericht telt wereldwijd meer dan 800 winkels. De keten is gespecialiseerd in multimedia, videogames, muziekinstrumenten, klein huishoud-elektro, sport, doe-het-zelf, tuinartikelen en juwelen. De eerste Belgische Cash Converters opende in 1997 de deuren.