- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Franse kledingmerk Celio heeft de Parijse Rechtbank van Koophandel op maandag 22 juni om bescherming tegen schuldeisers gevraagd. Dat doet het bedrijf naar aanleiding van de economische impact door de coronacrisis.
Net als verschillende non-foodwinkels ontsnapt ook Celio niet aan de gevolgen van de coronacrisis. Daarom heeft het prêt-à-porter-merk deze maandag bij de Rechtbank van Koophandel in Parijs bescherming tegen schuldeisers aangevraagd. "De brutale sluiting van 1.585 winkels wereldwijd gedurende twee maanden (...) resulteerde in een omzetverlies voor de groep van bijna 100 miljoen euro tussen maart en mei 2020 (n.v.d.r.: op een jaarlijks totaal van ongeveer 800 miljoen)," verklaart Celio in een persbericht.
Het was dan ook niet verrassend dat het bedrijf besloot om zich tot de Franse rechtbank te wenden: "Omdat het er niet in is geslaagd een overeenkomst met haar bankenpartners af te sluiten, heeft Celio besloten de onderneming Celio France en haar moedermaatschappij Celio International onder de bescherming van de Rechtbank van Koophandel te plaatsen door een vrijwaringsprocedure te laten starten.“ De procedure in kwestie is bedoeld om de onderneming te beschermen tegen schuldeisers die de betaling van onbetaald huurgeld zouden eisen. Deze maatregel heeft geen betrekking op buitenlandse dochterondernemingen, noch op haar dochterondernemingen in Frankrijk of op internationale franchisenemers.
Voorlopig zijn er nog zo'n 300 filialen gesloten in verschillende landen die nog steeds zwaar getroffen worden door de coronacrisis, aldus het bedrijf. "Deze oplossing zal de groep in staat stellen om zijn cashflow in de komende maanden te behouden om zichzelf de tijd te geven om de commerciële activiteiten te hervatten en de transformatie, die reeds gestart was, aan te passen", voegt de onderneming eraan toe. "Vandaag hebben al onze winkels in Frankrijk hun deuren weer geopend. De situatie is duidelijk nog niet zoals het vroeger was, maar de heropstart van onze verkoop blijkt minder verstoord dan we hadden gevreesd. Al onze teams zijn gemobiliseerd om deze crisis te overwinnen en samen te werken aan Celio van morgen", zegt Gaëlle de la Fosse, voorzitter van de groep.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?