- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Goedkoop hoeft niet haaks te staan op duurzaam. Dat zegt de CEO van Lidl België Boudewijn van den Brand in een Lidl-brochure rond duurzaamheid. “‘Duurzaam zijn’ sluit mooi aan bij ons model”, klinkt het.
Discounter Lidl is al enkele jaren bezig op een nieuw elan bezig. De retailer legt de nadruk meer op vers en lokale producten, communiceert meer in de media en zet in op duurzaamheid onder slogan “Op weg naar morgen”. Over dat laatste heeft Lidl België & Luxemburg nu zelfs een infobrochure uitgebracht, waarin van den Brand in een interview de duurzaamheidsstrategie van Lidl toelicht.
“Het is niet omdat Lidl een discountsupermarkt is dat we niet duurzaam kunnen zijn. Integendeel, het sluit volledig aan bij onze visie op efficiënt en klantgericht werken”, zegt de CEO. “Duurzaam omgaan met energie en grondstoffen, hernieuwbare energiebronnen… Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor onze kostenstructuur. En als we onze kosten kunnen drukken, is dat goed voor de klant want die merkt dat aan de kassa. Klantgericht en efficiënt zijn, daar draait het bij Lidl om. ‘Duurzaam zijn’ sluit dus mooi aan bij ons retailmodel.”
De retailer zegt verder zijn “morele verantwoordelijkheid” te willen nemen door o.a. in te zetten op energie-efficiënte winkels (ISO 50001-certificaat), dierenwelzijn, Belgisch vlees en fair trade-producten.
De focus op duurzaamheid is overigens niet internationaal aangestuurd, maar een 100% Belgisch-Luxemburgs verhaal zegt van den Brand. Maar “Lidl internationaal is daarin natuurlijk een belangrijke stakeholder en partner”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?