Aldi lanceerde vorige woensdag zijn reclamecampagne ‘Aldi Battles’, waarbij het een tiental van zijn producten vergelijkt met die van grote merken. Het doel: bewijzen dat een product goedkoper, maar toch even goed kan zijn. Is hun missie geslaagd?

Even ter herinnering: met de lancering van zijn nieuwe reclamecampagne in november organiseert Aldi tests waarbij het grote merken vergelijkt met zijn eigen, veel goedkopere producten. Het laat daarbij consumenten geblinddoekt proeven van producten. De uiteindelijke vaststelling laat weinig aan duidelijkheid te over: “Het is mogelijk om producten tegen een heel toegankelijke prijs aan te bieden zonder minder goed te smaken als die van grote merken.”

Voor deze studie koos Aldi een panel van een honderdtal testers, opgesplitst in Vlaamse en Waalse consumenten. De supermarktketen test op die manier een tiental producten: vanille ijs, ice tea, koffie, champagne, koeken, rijst, alcoholische dranken, suiker, ketchup en energiedrankjes. De campagne van Aldi is niet nieuw: in het verleden liet het ook al dat soort vergelijkingen uitvoeren, om er vervolgens een reclamecampagne op te baseren. Vraag is: wat brengt zo’n campagne op? Een vraag waarop de winkelketen helaas niet wil antwoorden.

Neem uw plaatsen in!

Als  voorbeeld van zo’n vergelijking plaatste Aldi zijn ice tea classic River tegenover die van Lipton. Bij de blinde test vergeleken 123 mensen de twee producten. Wat volgens Aldi blijkt uit de studie is dat de testers geen significante smaakverschillen vaststellen, terwijl de prijs van het Aldi-product 48% lager ligt. 

Nog een product dat blind getest werd, is de ketchup Regalo van Aldi, die vergeleken werd met die van Heinz. Ook hier waren er 123 testers. Het verdict: er worden globaal weinig verschillen opgemerkt, al scoort Heinz iets beter als het over de geur en de smaak van zijjn saus gaat. Tegelijk is het product van Aldi 69% goedkoper.

We deden zelf de test

Bij een evenement dat Aldi opzette, deed de redactie van Gondola mee aan een blinde test. De vraag: hoe realistisch is de reclamecampagne van Aldi? Is er echt zo weinig verschil te smaken als het beweert? Op het menu stonden vier champagnes. Drie ervan waren bekende merken Laurent Perrier, Moët & Chandon en Piper Heidsieck. De laatste in rij was Veuve Durand van Aldi. Antoine Dubois, 31 jaar en sommelier van het jaar, animeerde de avond en deed de test mee.

Onze mening :

n°1 Piper Heidsieck (31,99€)

Zonder twijfel de champagne die de meest aangename aroma’s loslaat en de beste champagne van het viertal is. Ook de kleur zorgt ervoor dat helemaal bovenaan de lijst thuishoort. Hij steekt er net iets bovenuit, waardoor hij zijn eerste plaatsverdient..

n°2 Veuve Durand van Aldi (13,99€) samen met Moët & Chandon (ongeveer 35€)

De champagne van de retailer situeert zich in het midden. Achter Piper Heidsieck, maar op dezelfde plaats als Moët & Chandon en vooral voor Laurent-Perier. De geur van de champagne is zelfs de beste van de vier. Een goed resultaat als je de respectievelijke prijzen vergelijkt.

n°4 Laurent-Perrier (vendu 34,49€)

Deze fles geeft een meer heldere kleur en een smaak met een iets zuurdere toets en moet de drie andere flessen voor zich laten gaan, terwijl het de op één na duurste is.

Aldi houdt dus woord. “We pretenderen niet dat we de beste champagne hebben, maar wel een die evengoed is als die van grote merken, tegen een heel toegankelijke prijs.” Dat is niet alleen het resultaat van de test waar wij aan deelnamen, maar ook van een test bij professionals, waaraan vijf sommeliers deelnamen.  Aldi nestelde zich bij die test opnieuw in de middenmoot, maar een klein verschil in score tegenover de concurrentie.