iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Claes Retail Group (CRG), het moederhuis van JBC, CKS en Mayerline, kende een goed eerste semester in 2023, waardoor het de moeilijkheden van 2022 kon goedmaken.
Na een solide jaar in 2021, waarin opnieuw winst werd gemaakt, had CRG het in 2022 opnieuw moeilijk en eindigde het boekjaar met een nettoverlies van 3,2 miljoen euro. Dat was te wijten aan de inflatie, stijgende kosten en de heersende onzekerheid. CEO Bart Claes vertelde woensdag aan De Tijd dat "de eerste helft van 2023 een duidelijke verbetering laat zien". In de eerste zes maanden van zijn nieuwe boekjaar (februari tot juli) genereerde CRG een omzet van 100,7 miljoen euro en een EBITDA van 5,3 miljoen euro. Voor het hele jaar voorspelt de CEO een omzet van meer dan 200 miljoen euro, tegenover 196,7 miljoen in 2022. Mayerline, dat meer te lijden had onder de crisis dan JBC en CKS, boekte de sterkste groei, met een omzetstijging van 26%. Ondanks een sterke stijging van de schuldenlast als gevolg van een aantal investeringen (winkelrenovaties, modernisering van het IT-systeem... ), beweert Bart Claes toch dat zijn groep stevig in zijn schoenen staat, met een eigen vermogen van 51 miljoen euro. Claes Retail Group heeft momenteel meer dan 200 winkels in België en Luxemburg. In december doet de groep een eerste poging om haar drie formules (JBC, CKS en Mayerline) samen onder één dak te brengen, met de opening van een nieuwe winkel in Zonhoven, in het voormalige pand van een Jumbo-supermarkt. Het is ook de eerste keer dat een Mayerline-winkel buiten de stadscentra wordt gevestigd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?