- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Coca-Cola heeft sinds begin april wereldwijd een kwart minder van zijn dranken verkocht. De Amerikaanse frisdrankgigant verwacht een aanzienlijke impact op zijn financiële resultaten in het tweede kwartaal.
Het jaar begon goed voor Coca-Cola, met een groei van 3% buiten China, maar het coronavirus gooide stevig roet in het eten. De verkoop ‘weg-van-huis’, in cafés en restaurants is goed voor circa de helft van de omzet van Coca-Cola. Sinds begin april zag het bedrijf zijn volumes dan ook met een kwart afnemen, voornamelijk door de daling van die verkoop op verplaatsing.
Hoe zwaar de financiële dobber uiteindelijk zal zijn, is moeilijk te bepalen. Dat zal afhangen van hoelang de maatregelen nog blijven duren, en hoe snel de economie er weer bovenop geraakt. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat Coca-Cola in de supermarkten nochtans de grote winnaar is. Het ziet zijn verkoop daar heel sterk stijgen.
In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet van Coca-Cola tegenover dezelfde periode vorige jaar met 1 procent tot 8,6 miljard dollar (zo’n 7,9 miljard euro). Dat kwam door een zwakkere verkoop in China onder druk van de uitbraak van het coronavirus in dat land. De nettowinst bedroeg bijna 2,8 miljard dollar (ongeveer 2,6 miljard euro).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?