Fotoreportage Collect&Go toont zich ambitieus in Londerzeel
Het is één van de belangrijke strategische assen die Colruyt onlangs aankondigde: het digitale luik moet zijn diensten ontwikkelen, de activiteiten van alle winkelketens stimuleren en het marktaandeel van de voedingswinkels vergroten waar dat het kleinst is: de grote stadscentra. Vanaf vandaag versterkt Collect&Go zijn leverdienst in Antwerpen en Brussel, met als uitvalsbasis een nieuw distributiecentrum in Londerzeel. We gingen er voor u een kijkje nemen.
Iets nieuws, thuisleveringen? Niet echt: Colruyt doet het al meer dan 20 jaar, maar dan voor zijn non-food aanbod, via ColliShop. Voor voeding is het voortaan Collect&Go dat zich steeds meer aandient als een zelfstandig onderdeel, volledig gewijd aan e-commerce, met verschillende mogelijkheden voor de consument. Die kan ten eerste terecht bij de meer dan 220 afhaalpunten in de winkels van Colruyt, met inbegrip van de walk-in voor voetgangers en fietsers in Elsene. Hij kan ook thuis laten leveren via het platform ‘Drivers’, die bestellingen laat bezorgen door 500 vrijwilligers, tegen betaling, vanaf klassieke afhaalpunten. Vanaf nu heeft Collect&Go een vloot van 9 bestelwagens die door personeel van Colruyt bestuurd worden. Hun rol? Het levergebied vergroten, de dienstverlening verbeteren en profiteren van de groei die dit kanaal gekend heeft tijdens de pandemie.
Een service, twee aanvullende methodes
Tom De Prater, verantwoordelijke voor Collect&Go, giet de impact van die periode in cijfers: tijdens het eerste jaar is de omzet van Collect&Go met 50% gestegen. De dienst verwelkomde 250.000 nieuwe klanten. Een opportuniteit die actief moet benut worden: de dienst moet ontwikkeld worden om de tendens te versterken. “Vandaag stellen we een vertraging van de spectaculaire groei vast die er bij het begin van de pandemie was, maar het aantal nieuwe klanten blijft wel groeien. Door onze nieuwe thuisleverdienst zetten we een nieuwe, aanvullende stap en bevestigen we onze positie als marktleider.”
De ambities zijn er: binnen een jaar wil Colruyt thuisleveringen doen bij de helft van de Belgische gezinnen, met een assortiment van 10.000 referenties. Om dat te realiseren is er niet één model, maar twee aanvullende oplossingen. Het platform ‘Drivers’ wordt niet alleen behouden, maar ook uitgebreid, want Collect&Go wil het aantal vrijwillige koeriers verdubbelen. De dienst was er al in Halle, Brugge, Gent, Hasselt, Luik, Roeselare, Waver en Antwerpen. Vandaag wordt ze gelanceerd in Leuven en Namen en binnenkort is ze ook beschikbaar in Turnhout, Kortrijk en Oostende.
De andere methode is levering aan huis gegarandeerd door eigen Colruyt-medewerkers die vertrekken vanuit het e-distributiecentrum in Londerzeel, een gloednieuwe opslagplaats van 18.000 m2 die de oorspronkelijke opslagplaats in Zaventem (3.000 m2) vervangt en die in Erpe-Mere (9.000 m2) aanvult. Deze groei van de oppervlakte zegt genoeg over de ambities van de groep. Londerzeel heeft een capaciteit van 1 miljoen reservaties per jaar, stelt momenteel 250 mensen tewerk en plant elk jaar 50 extra mensen aan te werven om de groei bij te houden. Uiteraard beantwoordt het gebouw aan de strengste duurzame normen: warmterecuperatie van de koelinstallaties, regenwaterrecuperatie en 3.056 fotovoltaïsche panelen op het dak, voor een jaarlijkse productie van 1.000 MWh aan groene elektriciteit. Ook aan de bezorgwagens werd gedacht: Collect&Go is overgeschakeld op CNG, wat beschouwd wordt als de best mogelijke optie op dit moment, al zal het wagenpark evolueren naargelang de vooruitgang van de elektrische voertuigen.
Welke gebieden zullen deze voertuigen dekken? In eerste instantie 7 Brusselse gemeenten: Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Etterbeek, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. En 4 Antwerpse gemeenten: Hoboken, Wilrijk, Edegem en Mortsel. In de loop van het jaar zullen er nog extra gemeenten bijkomen.
Geoptimaliseerde logistiek
Colruyt zou Colruyt niet zijn als een dergelijke ontwikkeling niet heel wat organisatorische striktheid zou vergen. Door te verhuizen van Zaventem naar Erpe-Mere en Londerzeel heeft Colruyt geleerd om een geoptimaliseerde logistieke oplossing op maat uit te werken die de best mogelijke beschikbaarheid en service garandeert. De beloofde kwaliteit is gebaseerd op de prijs, de transportvoorwaarden die de koudeketen respecteren en de betrouwbaarheid van de leveringstermijnen. Eén zandkorrel is genoeg om de machine te laten vastlopen en een klant teleur te stellen: de levering is een gevaarlijke oefening. Maar Colruyt heeft Collect&Go een moderne tool gegeven, met een magazijn dat droge, verse, ultraverse en diepvriesproducten samenbrengt, via een real-time picking- en inventarissysteem dat ervoor zorgt dat alleen verkocht kan worden wat beschikbaar is in het schap.
Een andere innovatie waar het bedrijf erg trots op is, zijn de nieuwe "koelboxen", isothermische containers die de traditionele CO2-koelkarren vervangen, en die de groep zelf ontwikkeld heeft. Wanneer ze terugkeren van een bezorging, worden ze automatisch gereinigd en vervolgens in 18 minuten op de juiste temperatuur gekoeld dankzij een speciale installatie. In elk compartiment van een van deze verplaatsbare blokken bevindt zich een leveringsbak, op de juiste temperatuur, naargelang het om droge, verse (6°C), ultraverse (3°C) of bevroren producten gaat. Elk compartiment is uitgerust met een sensor, die permanent de temperatuur monitort tijdens het transport. Onnodig te zeggen dat ook de localisatie van elke container en van elke bak bestemd voor een klant in real time zal gevolgd worden.
Londerzeel is een instrument dat wat buitensporig groot mag lijken, op het moment van de lancering van die nieuwe rondes. Allen 9 docks worden vandaag gebruikt, één voor elke bestelwagen die wachten op bestellingen die kunnen meegenomen worden. Maar als het groot gezien wordt in Londerzeel is het omdat de ambities enorm zijn. Er is een grote ruimte vrij in het distributiecentrum: Collect&Go wil er geleidelijk aan nieuwe oplossingen voorzien om bepaalde taken te automatiseren. Zelfs de parking die voorzien is voor vrachtwagens is enorm. In werkelijkheid bestrijkt het een oppervlakte waar alles voorzien is mocht het distributiecentrum moeten uitgebreid worden om de groeiende vraag op te vangen.
Collect&Go, een op zich staande entiteit
Eén ding is zeker: Colruyt wil zijn leiderschap verzekeren in alle nieuwe kanalen van afhalen en leveren. De andere vaststelling is dat Collect&Go steeds meer een op zich staande entiteit wordt. Bekend bij de klanten van Colruyt, maar ook in staat om klanten van de concurrentie aan te trekken, met een imago van echte specialist. De prijs? Colruyt is trouw aan zijn principes: de meerkosten van een dienst enkel doorrekenen aan klanten die ervan profiteren. Het tarief bedraagt 7 euro voor een levering. Waarom? Het is onmogelijk om twee verschillende tarieven te voorzien, naargelang het feit dat de levering gebeurt door de werknemers van Colruyt of door de vrijwilligers van het platform van Drivers, aan wie het bedrag integraal betaald wordt. Maar bij Collect&Go benadrukken ze de besparingen die gemaakt worden op de bestelde producten, aan het tarief van Colruyt Laagste Prijzen. Of, wie weet, op de mogelijkheid om te profiteren van bepaalde tijdelijke kortingen of promoties, zelfs al is er momenteel geen sprake van die te onderwerpen aan een abonnement, zoals een concurrent het doet.