- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Klanten willen van food retailers dat ze een ruim assortiment bieden aan een scherpe prijs. Collect & Go, Colruyt en Bio-Planet zijn volgens een nieuw onderzoek de ketens die het best voldoen aan deze verwachtingen.
Dat blijkt uit de Retail Barometer 2017 van communicatiebedrijf Altavia ACT. Dat is een studie bij 3.000 Belgen naar de perceptie en verwachtingen van consumenten ten opzichte van retailwinkels en –merken, zowel online als offline.
Uit de studie blijkt dat de consument in de eerste plaats wil kunnen besparen, en dus een goede prijs verwacht (78% van de ondervraagden). Daarnaast wil hij vinden wat hij zoekt (65%) en tijd besparen (55%). Ook specifiek voor food retailers zijn dat de drie belangrijkste verwachtingen van de Belgische consument.
Altavia ACT vroeg de consumenten ook naar welke retailers het best aan deze verwachtingen voldoen. Bij de food retailers, waren dat drie enseignes van Colruyt Group.
Collect & Go, de online supermarkt van Colruyt, kwam als beste uit de bus. Het merk scoort goed op tijdbesparing (76%), terugvinden van producten (73%) en prijs (71%). Bio-Planet is de nummer twee, en beantwoordt goed aan criteria zoals ‘respect’ en ‘veiligheid’. De top drie wordt afgesloten door vlaggenschip Colruyt, dat vooral op prijs (76%) sterk scoort.
Op vlak van penetratie, is Colruyt volgens het onderzoek met 30% groter dan zijn concurrenten Delhaize (29%, excl. AD, Proxy, Shop&Go), Aldi (21,4%) en Lidl (18,6%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?