Colruyt
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt
Na een succesvolle met de ‘smart cart’ voor eigen personeel zal Colruyt Laagste Prijzen volgend jaar de slimme winkelkar testen bij het grote publiek.
Coluryt Laagste Prijzen heeft een succesvolle test achter de rug met een smart cart in de winkel in Halle. Personeelsleden konden daarbij gebruik maken van drie slimme winkelkarren, die uitgerust zijn met een aanraakscherm waarop een boodschappenlijst verschijnt zodra je je klantenkaart scant. Vervolgens konden ze producten uit de rekken nemen en de barcode inscannen, waarna ze van de lijst verdwenen. Sensoren en artificiële intelligentie controleerden of alles correct verliep. De geteste winkelkar is ook uitgerust met een camera die de producten registreert en ziet wanneer er iets in of uit de kar gaat.
De test verliep gunstig, zodat Colruyt een stap verder gaat en het grote publiek het systeem volgend jaar kan testen. Woordvoerder Eva Biltereyst: “De overgrote meerderheid van de mensen die de kar kwam testen, was zeer enthousiast over deze innovatie en 92% geeft aan in de toekomst gebruik te willen maken van een Smart Cart wanneer ze de keuze hebben. De grote voordelen die naar boven komen zijn het niet meer moeten aanschuiven aan de kassa, tijdsbesparing in het algemeen, het boodschappenlijstje op het scherm dat automatisch wordt afgevinkt en het feit dat je op elk moment een overzicht hebt van je lopende rekening en daarbij het voorlopige totaalbedrag van je aankopen. Ook het slim registreren van de hoeveelheid toegevoegde producten valt in de smaak.”
Bij de test kwamen ook zaken aan het licht die voor verbetering vatbaar zijn, waaronder de grootte van de kar. “Voor een echte Colruyt-klant die zijn wekelijkse boodschappen komt doen, is het model van de Smart Cart net iets te klein. Bij de geteste kar kon je onderaan in de kar niets zetten. Dat is wel een belangrijk aspect voor een echte Colruyt-kar, dat je onderaan bakken bier of zwaardere producten kan zetten. We zijn nu achter de schermen aan het werken aan een kar waar we al enkele verbeterpunten in kunnen meenemen. Er gaan nog andere zaken veranderen aan de kar, maar dat is nog volop in uitwerking met verschillende mogelijkheden, dus daar kunnen we vandaag ook nog niet meer over zeggen. Bovendien gaan we nu ook meerdere karren bouwen voor de test met klanten - voor de eerste fase hadden we enkele prototypes, nu willen we er toch net iets meer.” Het is nog niet duidelijk in welke en hoeveel winkels de smart cart zal getest worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?