Op dinsdag 29 oktober opende de eerste winkel onder de vlag Okay City haar deuren op de Grote Steenweg in Antwerpen (Berchem). Okay City vervangt de oude formule Okay Compact, waarvan de 20 bestaande winkels tegen het einde van het jaar de overstap zullen maken naar de nieuwe urban formule. Tientallen Okay City winkels zullen de komende jaren worden geopend, aldus de Groep, die haar ambitie van een aandeel van 30% in de stedelijke markt graag wil waarmaken.

De overgang van Okay Compact naar Okay City is niet alleen een kwestie van signatuur; het is duidelijk een strategische keuze als antwoord op trends en kansen in de markt, zoals Christophe Dehandschutter, directeur bij Okay, uitlegt: “De bevolking van steden blijft groeien en we zien veranderingen in de winkelgewoonten van stedelingen. De locatie van de winkel speelt een grote rol bij de keuze waar ze hun inkopen doen: nabijheid en bereikbaarheid te voet of met de fiets zijn de belangrijkste criteria."

Colruyt Group opende de eerste Okay Compact-vestiging in 2012. De keten telt nu 20 winkels met deze formule, allemaal gelegen in stadscentra: dit is een vrij lage groei, na 12 jaar aanwezigheid in dit segment. En het past bij Colruyt, een bedrijf dat zowel pragmatisch als voorzichtig is. Maar die filosofie lijkt nu achterhaald: de Groep Colruyt trekt nu alle registers open. Er was de overname van de Match-verkooppunten, die geval per geval worden omgebouwd naar verschillende merken van de Groep. Er was de zeer recente overname van Delitraiteur. Er was de investering in Collect&Go. En nu is er de aankondiging van een duidelijke versnelling in de stadsformule, met 10 extra vestigingen die tussen nu en 2026 zullen worden geopend. Naast deze concrete aankondiging ziet de Groep Colruyt de komende jaren groeipotentieel voor tientallen winkels in stadscentra, met name in de steden Antwerpen, Brussel, Gent en Oostende, maar ook in Luik, voor een tweede vestiging. Christophe Dehandschutter: “Colruyt Group is marktleider in België, met een marktaandeel van meer dan 30%. In de steden ligt dat aandeel lager, rond de 20%. Onze ambitie is dan ook duidelijk: ook in de steden willen we een marktaandeel van minstens 30%. Daarvoor zetten we de verschillende merken van de Groep Colruyt in, zoals Colruyt Meilleurs Prix, Collect&Go, Okay, Okay Direct en Okay City. Zo hebben we altijd een formule die aangepast is aan het gebied en zijn inwoners. Voor stadscentra speelt Okay City een cruciale rol. We hebben deze formule volledig ontwikkeld om het de juiste winkel voor de stadsklant te maken: makkelijk bereikbaar, met een goed gekozen assortiment, lage prijzen en 7 dagen per week open”.

7 dagen per week open, tegen concurrerende prijzen

De originaliteit van het aanbod dat de Groep Colruyt in dit stedelijke segment wil ontwikkelen, ligt in het feit dat het gebaseerd is op filialen, met andere woorden geïntegreerde winkels, terwijl concurrerende verkooppunten worden uitgebaat door zelfstandigen. Enerzijds ontneemt dit Colruyt bepaalde elementen van flexibiliteit en gunstigere paritaire comités. Dit belet echter niet dat Colruyt City, gelegen in toeristische stadscentra, alle dagen van de week open is. Anderzijds zal Colruyt de vrije hand hebben op het gebied van prijzen, zonder bang te hoeven zijn om de marges van de onafhankelijke partners aan te tasten, ook al is het doel van een lokale keten zoals deze niet om de prijzen van Colruyt Meilleurs prix te evenaren. Maar Colruyt zou Colruyt niet zijn zonder ambities op dit gebied. Laten we eens luisteren naar Christophe Dehandschutter: “Na de locatie speelt de prijs een cruciale rol in de keuze van een winkel voor stadsbewoners. Bij Okay City garanderen we onze klanten de beste prijzen in de buurt en houden we ook de promoties van onze concurrenten in de buurt in de gaten, zodat we ze kunnen evenaren als dat nodig is. Bovendien stemmen we promoties af op onze stadsbewoners. In de stad wordt vaak te voet of op de fiets gewinkeld, dus is het zinvol om een promotie aan te bieden voor de aankoop van een enkel artikel."

Okay City biedt een op maat gemaakt assortiment van 3.000 producten op een verkoopoppervlak van 400 m2, dat voorziet in alle dagelijkse behoeften, maar ook met een specifieke focus op verse bereide maaltijden, halffabricaten, bakkerijproducten en meeneemdranken, sandwiches en salades. Binnen een paar maanden zullen alle Okay City-winkels zijn uitgerust met zelfbedieningskassa's. Klanten kunnen echter nog steeds bij de kassa's terecht. Klanten zullen echter nog steeds kunnen kiezen tussen een zelfbedieningskassa en een traditionele kassa.